Sporen

IMG_1071

De Haarlemmermeerlijnen

De Haarlemmermeerlijnen, een lokaalspoornet, gingen open op 2 augustus 1912. Althans, het gedeelte tussen Haarlem, Leiden en Aalsmeer. Tussen 1914 en 1918 werd het geleidelijk uitgebreid naar Amsterdam, Nieuwersluis en Alphen aan den Rijn.

Het stoomtreintje was geen groot succes en op 31 december 1935 werd een groot deel van de lijnen alweer gesloten.  Sommige delen bleven in gebruik tot in de jaren ’70, voornamelijk voor vrachtvervoer. Het stukje tussen Uithoorn en Nieuwersluis bleef het langst in dienst: tot 1986.

De Haarlemmermeerlijnen zijn voor het overgrote deel ontmanteld en opgeruimd. Alleen tussen Amsterdam Haarlemmermeerstation en Bovenkerk ligt nog een klein stukje spoor. Dat wordt elk jaar tussen Pasen en de laatste zondag van oktober gebruikt door de Electrische Museumtramlijn Amsterdam, die er met historische trams rijdt.

Hoewel de rails dus vrijwel overal zijn verdwenen, is het net nog steeds duidelijk terug te vinden in het landschap. In ‘Sporen’ worden die restanten verkend.

Waar liepen die Haarlemmermeerlijnen nou precies? De rode lijnen in het kaartje hierboven geven u een indruk. Ze maken duidelijk dat het net ondanks de naam grotendeels buiten de Haarlemmermeer lag.

Meer over de historie van de Haarlemmermeerlijnen in het inleidende hoofdstuk van Sporen of in de categorie geschiedenis op deze site.

 

Advertenties

17 thoughts on “Sporen

  1. Hallo Wim

    Zoals je ziet blijf ik je volgen, het zijn leuke stukjes. Ik heb misschien nog meer gegevens van bijv. het zand, bielzen en de loodsen etc. Misschien is het leuk om ook iets te schrijven waar veel materiaal is gesloopt van het materieel toen de lijnen werden opgeheven. Op de site van http://www.beneluxspoor.nl (http://www.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=3280ukug6ativrd417dinqfk40&topic=7804.0). Het blijkt dat veel materiaal is gesloopt bij de fa. Koek in Mijdrecht. Hier staan interessante dingen welke door leden van deze site zijn geschreven. Wat ik mij ook afvraag hoe was het vroeger gesteld in de winter tijdens sneeuw of vorst. Stonden de treinen toen ook stil of bleven ze rijden.

    Groet Dick

    Like

  2. Beste heer Wegman,
    Voor mijn verjaardag het boek over het Haarlemmermeerspoor gekregen, heel interessant vooral omdat station Herensingel vroeger vlakbij mij in de buurt heeft gelegen. Lijkt me leuk om daar een diorama van te bouwen en ben benieuwd hoe ik contact kan komen met mensen die daarvan een sporenplan en tekeningen van bijbehorende gebouwen hebben. Alle tips zijn welkom, heb wat namen uit je boek gegoogled maar kon geen e-mail adressen vinden.

    Like

    • Dag Pieter, ik weet dat in het Utrechts Archief een blauwdruk ligt van station Heerensingel. Het is geen geweldige tekening, maar als basis misschien heel nuttig.

      Like

  3. Beste heer Wegman,Voor mijn verjaardag het boek over het Haarlemmermeerspoor gekregen, heel interessant vooral omdat station Herensingel vroeger vlakbij mij in de buurt heeft gelegen. Lijkt me leuk om daar een diorama van te bouwen en ben benieuwd hoe ik contact kan komen met mensen die daarvan een sporenplan en tekeningen van bijbehorende gebouwen hebben. Alle tips zijn welkom, heb wat namen uit je boek gegoogled maar kon geen e-mail adressen vinden.
    +1

    Like

    • Dag Michaella, ik heb zelf in het Utrechts Archief – waar vrijwel het volledige archief van de Haarlemmermeerlijnen is bewaard – een gedetailleerde blauwdruk van station Herensingel gezien. Ook het sporenplan moet daar aanwezig zijn.

      Like

  4. Deze lijn is een deel van mijn jeugd. Speelden altijd op het laadperron naast de tramremise werden dus regelmatig door “roodpetje” weggejaagd ,maar kwamen altijd weer terug. In de oorlogsjaren gingen wij met het treintje naar Aalsmeer of Aalsmeer -oost om te proben wat eten te kopen bij de tuinders.Soms lukte het wel soms niet. Ook was er een tijd dat je met een tramklaartje naar de halte Kalfjeslaan kon rijdrn , omdat de bus niet meer reed, In de zij ingang(Havenstraat) zat toen een tramconducteur in een hokje Later ben ik nog wel eens teruggeweest, het oude stationsgebouw staat er nog . maar de kopsporen zijn weg er is nu een keerlus van de museumtram. Jammer dat het zo ontsiert wordt door een stel krakkemikkige loodsen

    Like

  5. Even nog een tip in de boekenkast vond ik nog een boekje van de haarlemmermeerspoorlijnen.
    Uitgeven door Europese Bibliotheek in Zaltbommel.
    isbn 90 288 1960 6
    schrijver A.W.J de Jonge
    Uitgave in 1982.

    Misschien nog te vinden bij de slegte e.d.

    Like

  6. Beste Wim Wegman,
    Nog de beste wensen voor 2014.
    Gisteren 5 januari kwam ik langs het station Mijdrecht.
    Dit staat nu te koop door de gemeente.

    Like

  7. Een prachtige informatie!
    Een kennis van mij vertelde, dat er twee verpleegsters gedurende de oorlogsjaren- op een korte manier hun weg wilden versnellen en dat via een spoorlijn van de Haarlemmermeer, die juist gebombardeerd werd. Beide verpleegsters schijnen daarbij omgekomen te zijn.
    Kunt u mij daar meer gegevens over verstrekken (indien u bekend).
    Bij voorbaat dank en vriendelijke groet,
    George Reurings

    Like

  8. Dag Wim,
    Mijn zegsman was een beetje ‘het spoor bijster’….
    Volgens hem gaat het over een ongeluk met twee verpleegsters, die de weg wilden verkorten door over het spoor te gaan. In dichte mist zijn zij overreden door een locomotief. Het zou op het traject Haarlem-Leiden moeten zijn, ongeveer ter hoogte van Lisse???
    Hij (ruim 70 jaar(, zal contact opnemen met oudere familieleden, die zich hopelijk wat meer kunnen herinneren.

    Like

  9. Ik heb net een stuk over de lijn van Amstelveen naar Uithoorn gelezen in de Rail Magazine, en vraag me af of ze nou bedoelen om de oude lijn weer te gaan gebruiken of dat ze echt een 100% nieuwe lijn willen gaan creëren op totaal nieuwe basis. Heeft u daar misschien wat van gehoord?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s