Bennebroek heeft nu eindelijk een echte trambrug

trambrug bennebroekDe brug over de Bennebroekervaart in Bennebroek, een van de belangrijkste overblijfselen van de lijn Leiden – Haarlem, verkeerde tot het najaar van 2014 in een lamentabele staat. De ooit zo eenvoudige oeververbinding (twee landhoofden met een paar rails erover)  was voorzien van allerlei merkwaardige toeters en bellen.

Zo waren er twee bankjes voor geplaatst met een mozaïek waarop van alles afgebeeld, maar geen tram. Vlak voor de brug staken twee ingegraven kanonlopen uit te de grond, wat het geheel een zeventiende-eeuws karakter gaf. Wat natuurlijk volkomen misplaatst is bij een brug die in 1932 is geopend.

Ondanks al die opsmuk oogde de brug tot 2014 nogal armoedig. De houten opbouw had zijn beste tijd duidelijk gehad. Grotere rubberen matten moesten de gammele plekken in het brugdek aan het oog onttrekken en tegelijk voorkomen dat wandelaars alsnog een nat pak in de Bennebroekervaart belandden.

Maar gelukkig trok de Stichting Move Amsterdam (Museum voor Openbaar vervoer & straatbeeld) zich het lot van de vervallende brug aan. Het legde de gemeente een plan voor om de brug om te smeden tot een herkenbaar eerbetoon aan de Blauwe Tram. De gemeente Bloemendaal, de dorpsraad en de omwonenden vonden het een aansprekend voorstel en gaven het groene licht.  gingen er graag mee akkoord. In de herfst van 2014 sloopte de stichting de verrotte houten bovenbouw en demonteerde de stalen basis van de brug. Die ging naar een werf in Obdam, waar de stichting de hele boel liet zandstralen en opknappen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEn nu, in het vroege voorjaar van 2015, heeft de brug een forse gedaanteverwisseling ondergaan. Zelfs al is ze nog niet helemaal af, ze ziet er als herboren uit. Het nieuwe houten brugdek glinstert in de zon. De houten leuningen zijn vervangen door stoere stalen exemplaren – die weliswaar roestig zijn, maar dat hoort zo. De nieuwe verlichtingspalen hebben nog geen bovenwerk en armatuur, maar ze zien er heel wat gelikter uit dan de wat scheefgezakte lantaarnpalen die er eerder stonden. De bankjes met ontbrekende tram-thematiek staan er nog wel, maar vooruit, je kan niet alles hebben. De kanonlopen lijken in elk geval verdwenen.

Stichting Move heeft niet alleen de brug een tweede – of eigenlijk derde – leven gegeven, maar het ook omgetoverd tot een werkelijk trammonument. In de brugleuningen is het oude logo van de NZH verwerkt (een grote H met boven en onder de streep de N en de Z, alle drie uitgevoerd met een stevig schreeflettertje). In het brugdek zijn verder vier rails verwerkt: de twee sporen die de Blauwe Tram er ooit had.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een grapje dat op het eerste gezicht niet opvalt, en daarom des te aardiger is: de leuningen van de brug zijn bevestigd aan stalen staven met een spoorprofiel. De rails keren dus op alle mogelijk plaatsen terug. De nu nog kale palen op de brug krijgen verder bogen die enige gelijkenis vertonen met de armen waaraan destijds de bovenleidingen hingen.

Kortom: straks is al van verre te zien dat dit ooit een trambrug was. En voor wie het niet duidelijk is, komt er op de brug (naast de dankbetuiging aan de sponsors) een bordje met historische uitleg. Een hele verbetering dus met de vorige bovenbouw, waar alleen het in een van de planken van de brug gesneden woordje ‘trambrug’ verwees naar de geschiedenis van het kunstwerk.

Op een vrijdagmiddag, begin februari 2015, leggen enkele werknemers van aannemer Paape uit Overveen de laatste hand aan de trap aan de noordzijde van de brug. Het houten ding van weleer is vervangen door een stevig betonnen bouwwerk. Met een kleine shovel rijdt medewerker Nico Wehnes de traptreden één voor één naar boven, waarna een collega van hem ze met een paar stevige klappen definitief op hun plek legt. Nog een weekje, vermoedt Wehnes, en dan zijn alle werkzaamheden aan de brug voltooid.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s