Op naar Alkmaar – Den Helder 150 jaar

Op 18 december van dit jaar is het 150 jaar geleden dat de spoorlijn Alkmaar – Den Helder is geopend. Mijn uitgever heeft me gevraagd of ik daar een jubileumboek over wil schrijven, en daar ben ik nu een kleine twee jaar mee bezig. Of het ‘Sporen 5’ gaat heten, weet ik nog niet. Sporen is toch vooral een zoektocht langs verdwenen spoor- en tramlijnen, terwijl op deze baan nog altijd een paar keer per uur een trein voorbij komt.

Overigens zijn alle zijlijnen langs dit spoor wél opgeheven, dus ik heb me nog wel een beetje kunnen uitleven. En ik denk dat ik uiteindelijk ook een paar wandelingen langs het bestaande spoor – althans, zo dicht mogelijk langs die lijn als strafrechtelijk is toegestaan – in opneem. Maar het zal deze keer vooral bestaan uit verhalen, anekdotes, beschrijvingen en geschiedenissen rond het bestaande spoor.

De komende maanden zullen die hier verschijnen. Er zitten, kan ik alvast verklappen, een aantal buitengewoon opmerkelijke tussen.

 

5 thoughts on “Op naar Alkmaar – Den Helder 150 jaar

  1. Beste Wim, succes met jouw nieuwe boek. Wordt al een aardige reeks. Wie weet op weg naar een standaardwerk. Met vriendelijke groet, Jan Rijpkema

    Like

  2. Beste Wim, ik ben zeer geïnteresseerd in je bevindingen over staatslijn K. Er is nog een zijlijn te vinden, namelijk spoor 611 te Den Helder. De voormalige havenspoorlijn naar het spoorwegbassin, nu in gebruik als keerspoor voor rangeerdelen. Het oude spoor naar de haven ligt er trouwens ook nog steeds.

    Like

    • Dag meneer De Graaf. Dank voor uw tip. Ik heb al een groot deel van deze havenspoorlijn bekeken. Het laatste stukje bij de haven moet ik nog een keer bezoeken. Ik ben op zoek naar achtergrondmateriaal en -info. Kunt u me daar wellicht wat verder mee helpen?

      Like

Geef een reactie

