Een ander, uniek beeld van het oude station IJmuiden

Station IJmuiden 1. Foto: collectie Martin Toonen

Station IJmuiden 1. Foto: collectie Martin Toonen

In mijn verhaal over het allereerste station IJmuiden schreef ik dat er maar weinig foto’s van zijn. Sterker nog, het enige beeld dat voortdurend opduikt, is de foto van het Noordzeekanaal waarbij het station als een soort bijvangst op de achtergrond is te zien. Wat was ik daarom blij toen ik van Martin Toonen een foto kreeg toegestuurd waarop het oude station IJmuiden uit een andere hoek en van heel dichtbij is te zien. De foto hierboven dus.

Voor de goede orde: het station wordt gevormd door de twee houten gebouwtjes rechts, met het woord ‘IJmuiden’ op de kopgevel. Het komt aardig overeen met beschrijvingen uit die tijd, waarin het station een soort ‘blokhuis’ wordt genoemd. Duidelijk is ook dat Hotel Nommer Eén – halverwege links – een aanzienlijk uitnodigender plek is om op de trein te wachten dan de keten van het station.

Volgens Martin Toonen is de foto een ansichtkaart, verzonden in 1900. Wanneer de foto exact is gemaakt, kan hij niet zeggen. Hij vermoedt in elk geval dat het voor 1899 is. Gezien de staat van het station – nog redelijk frisse letters op de gevel – is het op dat moment nog in gebruik.

Toonen verzamelt ansichtkaarten sinds 1975. ,,Ik werd gepakt door stukjes in een nieuwsblad geschreven door Siebe Rolle, archivaris van Velsen, die de situatie van toen vergeleek met het toenmalige heden. Er hingen ook originele ansichten in de bieb, uitgeleend door het gemeentearchief”, schrijft hij. ,,Nadat ik ging verdienen kon ik ze ook aanschaffen. Er waren winkeltjes en beurzen. Een paar keer per jaar ging ik op zoek en voor een paar honderd gulden kon je er toen aardig wat kopen. Er zijn er ook veel gemaakt van Velsen, Velsen-noord en IJmuiden. Het leukst zijn en waren kaarten die je niet opeens kan thuisbrengen, de zoekplaatjes. Aan de hand van de eigen verzameling en boekjes uitvinden waar een situatie is.”

,,Deze kaart was er ook zo een”, zegt hij. ,,De Rijksweg is lang en heeft verschillende namen. Oude plattegrond erbij en ik realiseerde natuurlijk al snel, dat het IJmuiden op het oude station sloeg. [..] In mijn herinnering heb ik deze kaart een jaar of vijf geleden op een beurs aangeschaft. Ook een kaart van verderop in dezelfde straat, die door dezelfde jongen op dezelfde dag aan dezelfde mejuffrouw zijn gezonden.

De postzegels van één cent zijn op de kop en zijwaarts bevestigd aan de linkerzijde van volgens de zogeheten postzegeltaal. Geliefden lieten elkaar dan weten dat ze aan elkaar dachten.”

Geef een reactie

