In de lijn der vernieling

Wie in online-krantenarchieven zoekt met de termen ‘ongeluk’ en ‘tram’, loopt het risico dat zijn computer in de stortvloed van artikelen spontaan vastloopt.

Het ongeluk bij de Wilsonsbrug. Foto: collectie Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram

Het ongeluk bij de Wilsonsbrug. Foto: collectie Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram

De ENET, de ESM en de NZH hebben werkelijk een spoor van vernieling achtergelaten. De reeks ongevallen, waarbij dan weer een dienstbode onder de tram is vermorzeld, dan weer een jongeman zijn benen is kwijtgeraakt of een onvoorzichtige reiziger op slag is gedood, maakt een beetje mismoedig. Hoewel, tik ‘ongeluk’ en ‘auto’, ‘bus’ of ‘vrachtwagen’ in en het gekraak van botten en het gekerm van slachtoffers begint helemaal oorverdovende vormen aan te nemen.

Zonder ook maar de geringste suggestie van volledigheid te willen geven, springen enkele tramongelukken er uit.

In 1928 toerden twee auto’s met daarin een zekere jonkheer de Muralt, zijn vrouw en een reeks gasten, onder wie de burgemeester van Ter Aar, bij Bentveld de tramlijn Zandvoort-Haarlem over. De jonkheer, bestuurder van de eerste auto, zag het waarschuwingssein over het hoofd, maar kon zich met een flinke dot gas in veiligheid brengen. Hij probeerde de bestuurder van de tweede wagen te waarschuwen, maar het was al te laat. De tram greep de auto en sleepte hem 67 meter mee, een vormloos wrak achterlatend. Alle vijf inzittenden raakten gewond, van wie twee ernstig. Haarlems Dagblad, dat de andere dag groot uitpakte over het ongeluk, verwonderde zich er over dat iedereen levend uit de brokstukken was gekomen.

Diezelfde Zandvoortse tram verwondde in 1902 een voorbijgangster bij een volgens spoorkenner H.J.A. Duparc ‘bizar’ ongeluk op de Wilsonsbrug in Haarlem. Een motorwagen ontspoorde, ramde de brugleuning en schoot het water in. Een meisje kon niet tijdig wegspringen en raakte ernstig gewond aan hoofd, dij en kuit. De wagenvoerder en de conducteur konden zich na het ongeluk in veiligheid brengen. De enige passagier – nota bene een opzichter van Gemeentewerken – raakte licht gewond door rondvliegend glas. De tram kwam pas de volgende dag, na veel ingewikkeld takelwerk, weer op het droge. De ENET zocht de oorzaak van het ongeval in baldadigheid. Ze vermoedde dat de jeugd metalen voorwerpen op de rails had gelegd, waardoor de tram uit de baan vloog.

De ESM had in 1916 en 1917 een paar moeilijke jaren. Ten eerste was er natuurlijk het ongeluk tussen Halfweg en Sloterdijk, waarbij een tram in het duister op een vrachtwagen botste en waarbij één passagiere om het leven kwam en een ander ernstig gewond was geraakt. Een jaar later nam een wagenbestuurder de bocht bij Sloterdijk met te veel vaart, waardoor zijn tram kantelde. Een dame vond de dood onder de tram en enige passagiers raakten gewond.

Op de Admiraal de Ruijterweg in Amsterdam reed een tram in 1927 in volle vaart op een stilstaande motorwagen. De bestuurder van die achterop komende tram en een passagier liepen ernstige verwondingen op, dertien andere reizigers raakten licht verwond. De wagenvoerder kon zich na afloop niet meer herinneren wat er precies was gebeurd. Vermoedelijk was hij onwel geworden.

En in diezelfde straat hadden de bewoners op nummer 159 hadden op 6 oktober 1946 een bewogen avond toen er, terwijl ze rustig aan het avondmaal zaten, opeens een Blauwe Tram hun woning binnen reed. De tram was op een vrachtwagen gebotst, de baan uitgevlogen en door de gevel van de woning geschoten. Enige passagiers van de tram liepen lichte verwondingen op door glasscherven, maar verder konden zowel de trambestuurder, de chauffeur van de vrachtwagen als de bewoners het ongeluk navertellen. Wel moest hun huis worden gestut.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s