Beelden van de sloop van de IJmuider spoorlijn

De IJmuider spoorlijn en alles wat daarbij hoorde, verdwijnt in een hoog tempo. Het bedrijf dat aan de slag is voor Stoomtrein Goes-Borsele (dat de rails voor zijn museumlijn gaat hergebruiken) raast over het tracé. Tussen de Zeeweg en de Groenweg is het merendeel van het spoor inmiddels verdwenen. Slechts de afdrukken van de bielzen in de grond herinneren dat daar ooit rails hebben gelegen. Van de perrons bij Driehuis-Westerveld en van het oostelijke perron bij station Zeeweg resteren een paar keurig gladgestreken zandhopen.

Alle overgebleven spoorzaken, zoals sleutel- en relaiskasten, beveiliging, perronmasten en de abri bij de Zeeweg, zijn gedemonteerd, gesloopt en verzameld. Net iets voorbij de splitsing bij Santpoort Noord ligt een grote hoeveelheid van de nu opgeruimde perronwanden en masten. Bij de dubbele spoorwoning aan de Groeneweg is een tweede verzamelplaats. Daar liggen verwijderde rails en de gedemonteerde Zeeweg-abri – naast wat ander rondslingerend spoorpuin. De stapel rails zien er trouwens indrukwekkend uit. Het spoor is in meterslange stukken met bielzen en al losgemaakt en op elkaar gestapeld. Het ziet er uit als de losse delen van een reuzenformaat miniatuurspoorbaan (een enigszins tegenstrijdige omschrijving, maar u begrijpt vast wat ik bedoel).

De rails tussen de splitsing en de Zeeweg en tussen de Groeneweg en het spoorviaduct liggen er nog wel, maar niet voor lang. Tussen de splitsing en de Duin- en Kruidbergerweg zijn de spoorstaven al klaar gemaakt voor demontage. Om de zes meter zijn de rails doorgesneden. Niet helemaal overigens. De kop van de rails zijn nog in tact. Door de inkeping in het ‘lijf’ van de staaf breken ze min of meer recht af.

De enige plek langs het spoor dat aardig, zij het tijdelijk, is opgeknapt van het sloopwerk, is station Velsen-IJmuiden Oost. De asfaltlaag op het immense perron, die de afgelopen decennia volledig was overwoekerd, is schoon geschraapt waardoor de oude in visgraatmotief gelegde klinkers weer tevoorschijn zijn gekomen.

Naast de restanten van de abri zijn bovendien een paar oude fietsenstandaarden opgedoken. Hoewel, fietsenstandaard… Het zijn betonnen tegels met een gleuf erin, waarin alleen fietsen met ouderwets dikke banden in pasten.

De gedemonteerde abri van de Zeeweg bij de dubbele spoorwoning aan de Groeneweg.

De gedemonteerde abri van de Zeeweg bij de dubbele spoorwoning aan de Groeneweg.

Een klein voordeel heeft het opruimwerk wel: een wandelaar hoeft zich niet meer door tientallen meters bramen te worstelen. Er kan nu redelijk onbekommerd gewandeld worden. Er zijn wel een paar hekken die de verschillende baanvakken afsluiten, maar daar is in het weekeinde in de meeste gevallen zonder al te veel moeite langs of omheen te komen. Dat totaal weggesnoeide groen maakt het wel meteen een stuk saaier. Wat valt hier nog te dwalen?

Niets meer.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s