Een tochtige kathedraal langs de Ringvaart

Het is een gebied van contrasten, daar langs de oude tramlijn tussen Haarlemmerliede en Halfweg.

Het Rottepolderplein.

Het Rottepolderplein.

In het noorden de lieflijke meanderende Mooie Nel en Binnen Liede, eeuwenoude polders en het recreatiegebied Spaarnwoude. In het zuiden de strakke en industrieel ogende Ringvaart van Haarlemmermeer, Schiphol, bedrijventerreinen, bedrijventerreinen en nog meer bedrijventerreinen. Genoeg te zien dus. Maar de tramlijn volgen, dat valt daar niet mee.

Nog voor de grens tussen Haarlem en Haarlemmerliede gaat het al mis. Tot aan station Haarlem Spaarnwoude loopt het fietspad nog schouder aan schouder met de als N200 vermomde tramroute en Rijksstraatweg. Bij het gebouw Oostpoort – een rechttoe rechtaan kantoorflat die er een tikkeltje uitsloverig uitziet omdat de architect er zo nodig een hap moest uithalen – schiet het fietspad opeens met een grote boog naar het zuiden. Het maakt zo plaats voor een mini-verkeersplein, een verzameling rijstroken die van en naar de N200, de Camera Obscuraweg en de woonwijk Zuiderpolder leiden. Heel ver dwaalt het fietspad hier niet af van het tramtracé. Iets voorbij station Haarlem Spaarnwoude keert het pad weer terug op de plek waar het hoort te zijn.

Een eindje verder, op het Robertus Nurkspad – Nicolaas Beets heeft hier duidelijk zijn sporen achter gelaten – moeten fietsers alweer opzij. Deze keer om ruimte te maken voor de fly-over richting Ikea en het bedrijventerrein Waarderpolder. Nog voor de brug over de Liede veert het fietspad terug, waarna het een korte tijd aangenaam toeven is voor wie graag aan alle kanten is omringd door water en groen. Heel eventjes maar, want na De Zoete Inval, een paar honderd meter verder, is het eigenlijk weer gedaan met de pret.

In het zuiden schiet het Polanenpark uit de grond, een bedrijventerrein in wording. Het is bestemd voor de hogere milieucategorieën, meldt de ontwikkelaar op zijn website. Dit wordt dus geen groen wandelpark met hier en daar een van volledig afbreekbare en recyclebare materialen vervaardigde en van ecologische dakbedekking voorziene milieuadvieswinkel. Maar goed, op deze plek zat ooit afvalverwerker Rutte, die de entree naar Haarlem jarenlang voorzag van een rijpe compoststank. Men is daar wel wat gewend.

Een idyllisch landschap is het hier toch al niet, want het Polanenpark ligt aan de voet van het Rottepolderplein. Dit verkeersknooppunt, met zijn drie lagen over en onder elkaar door vliegende wegen, doemt hoog en breed boven de weilanden op. Maar hoe groot het ook is, voor fietsers is er geen plek. Al vele honderden meters voor het plein gaat het rijwielpad met een ruime bocht naar het zuiden. Zelfs mensen die gewoon rechtdoor willen, langs de N200 en het tramtracé, moeten steeds verder richting Hoofddorp. Tot ze bijna de Ringvaart inkieperen. Pas daarna mogen ze geleidelijk weer terug naar de trambaan.

Ook al heeft de passage onder het Rottepolderplein plaats in de absolute periferie van het knooppunt, het blijft een indrukwekkend gezicht. Met z’n lange betonnen zuilen heeft het bouwwerk wat weg van een kathedraal. Wel een heel kale, tochtige en luidruchtige. Eén waarbij bezoekers waarschijnlijk opmerkingen zullen maken over de weinig kerkelijke aard en enigszins teleurstellende kwaliteit van de muurschilderingen. Desondanks zullen ze, als ze het bouwwerk betreden, onmiddellijk omhoog kijken naar de enorme plafonds. Zoals bezoekers van kathedralen nu eenmaal altijd doen.

Het laatste stuk richting Halfweg zullen voorbijgangers waarschijnlijk snel willen overslaan. Zwanenburg ziet er vanaf de oude trambaan namelijk niet erg fraai uit. Die indruk is niet helemaal terecht. Het Haarlemmermeerse dorp is eigenlijk een heel aardige plaats. Het is een beetje lukraak volgebouwd met een wilde variatie aan bouwstijlen, maar dat is juist de charme van Zwanenburg. Wie wil weten hoe Nederland er uit zag voordat de welstandscommissies de macht grepen of wie snel wil zien hoeveel verschillende typen tuinderswoningen er in Nederland zijn, moet daar naar toe. Jammer alleen dat ze ervoor hebben gekozen al dat schoons met een serie bedrijfsterreinen af te schermen. Met keurige panden, hoor. Degelijk gebouwd en meestal netjes onderhouden. Maar het blijven bedrijfsterreinen.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s