Met een spoor van nervositeit Haarlem door

Na het viaduct bij Aerdenhout draait het tramtracé naar het noorden en vleit zich ter hoogte van wat nu Chrysanthemumlaan is neer naast de Leidsevaart. Vanaf daar is het even een tamelijk saaie bedoening.

Foto: collectie Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram

Foto: collectie Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram

Oostelijk de vaart, westelijk, pal daarnaast, de trambaan. Dat gaat zo door tot aan de Emmabrug, aan de rand van de Haarlemse binnenstad. Daar draait het tramtracé naar het oosten, naar de Eerste Emmastraat en vervolgens de Tempeliersstraat. Dat gebeurt met tamelijk soepele bochten. De aanleg van de tram en de bouw van de huizen, die uit ongeveer dezelfde tijd stammen, zijn keurig op elkaar afgestemd.

Keiharde herinneringen aan de Blauwe Tram, in de zin van achtergebleven rails, standbeelden, plaquettes, informatieborden en straatnaamverwijzingen, zijn er in de Eerste Emmastraat en de Tempeliersstraat niet te vinden. Indirecte herinneringen zijn er echter volop. Maar daarover later veel meer.

Aan het einde van de Tempeliersstraat moet de tramlijn zich alsnog in het strakke Haarlemse stratenplan persen. Op het Houtplein draait het tracé met een scherpe bocht naar het zuiden, trekt een klein stukje op met de tramlijn naar Leiden, maar gaat al snel weer haar eigen weg. Bij wat nu het Carlton Square Hotel is, gaat de tramroute naar het oosten, met een mooie vloeiende bocht over het Frederikspark richting Baan.

De tramlijn slaat bij de Kleine Houtweg linksaf, naar het noorden, rijdt door tot aan de rand van de binnenstad en gaat daarna naar het oosten, de Kampervest op. Die volgt ze tot aan de Turfmarkt, steekt vervolgens het Spaarne over en gaat na de brug naar rechts, de Antoniestraat in en vervolgens weer naar links, de Lange Herenvest op.

Bent u hier de draad kwijt? Geen paniek. Ga dan meteen naar de Amsterdamse Poort. Daar is het tracé weer vrij eenvoudig op te pikken. Het is misschien sowieso verstandig om de route in Haarlem niet al te nauwkeurig te volgen. Lopend gaat het nog wel, maar als een spoorliefhebber de fiets neemt, krijgt hij het binnen de kortste keren aan de stok met de stadsbewoners. Zeker als hij, zoals noodzakelijk is aan de Kampervest, tegen het verkeer in rijdt. Dat werkt kennelijk op hun zenuwen. Dan kan hij wel uitleggen dat hij bezig is met historisch tramonderzoek en daarom niet van plan is zich te laten tegenhouden door zo’n onnozel bord met eenrichtingverkeer, maar dit is meestal niet aan die Muggen besteed.

Bij de Lange Brug wachten de Haarlemmers al niet eens meer op een verklaring en zetten onmiddellijk de aanval in, zelfs als de spoorliefhebber zich inmiddels netjes aan de verkeersregels houdt. ‘Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor’ is een afspraak die in de meeste plaatsen in Nederland keurig in ere wordt gehouden. In Haarlem hebben ze kennelijk afwijkende meningen over wat rechtdoor is, wat je onder ‘dezelfde weg’ moet verstaan en of die regel überhaupt wel geldt voor fietsers. Zorg er daarom voor dat u een krachtige acceleratie in de benen heeft.

Bij de Amsterdamse Poort valt het ook niet mee om het tracé meter voor meter te volgen, maar dat heeft geen verkeerskundige, maar vooral een fysieke oorzaak. De tram volgde aanvankelijk een zuidelijke route om de poort. De speciale trambrug die ze daarvoor gebruikte, is nu volledig verdwenen. Na 1930 kwam er een iets noordelijker route, over een verkeersbrug, maar ook die is weg. En zo blijft voor een wandelaar of fietser alleen de weg dóór de poort over. Toch een leuk historisch loopje, ook al heeft daar nooit een tram gereden.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s