De tram op de radio

In de jaren 20 verschenen er steeds meer radiotoestellen in de Nederlandse huiskamers. Omwonenden van de elektrische tram merkten toen een fenomeen dat al die tijd voor hen verborgen was gebleven: de motorwagens zonden zelf ook radiosignalen uit. En niet te zuinig ook. Telkens als er een tram voorbij kwam, stoorden de radioapparaten van de omwonenden als de hel.

De oorzaak daarvan bleek te zitten in de aluminium sleepstukken op de stroomafnemers van de tram, de ‘schuitjes’ bovenop de pantograaf, die voortdurend contact maken met de bovenleiding. In ‘Het trambedrijf van de NZH’ schrijft H.J.A. Duparc dat elke trammaatschappij op eigen houtje naar een oplossing zocht – wat merkwaardig was, want de problemen waren overal vermoedelijk exact hetzelfde.

De NZH deed in februari 1926 proeven met sleepstukken van koolstof. Die bleken de storingen tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s