Haarlemmermeerse plannen reiken tot ver voorbij Zandvoort

De Haarlemmermeerse burgemeester Jacob Paulus Amersfoordt had in 1864 grootse spoorplannen. Zijn ideeën zouden niet alleen Hoofddorp tot één van de grote spoorknooppunten van Nederland hebben gemaakt en een Schiphollijn hebben gerealiseerd, vijftig jaar voordat er sprake was van een vliegveld Schiphol. Nee, ze reikten tot aan Zandvoort en zelfs verder. Het simpele vissersdorp zou een belangrijke aan- en afvoerhaven worden met directe lijnen naar Amsterdam en Utrecht.

Amersfoordt had met zijn spoorplannen vooral de toestand in Haarlemmermeer voor ogen, dat in de jaren na de droogmaking een tamelijk miserabel en slecht bereikbaar oord was. Een spoorlijn van Amsterdam via Kruisdorp (zoals Hoofddorp toen nog heette) naar Leiden moest uitkomst bieden. Maar behalve zo’n noord-zuidlijn wilde hij ook verbindingen naar het oosten en het westen. De Haarlemmermeerse burgemeester nam in zijn plannen daarom een spoorlijn van Utrecht via Breukelen naar Hoofddorp op, en daarvandaan naar Zandvoort. De rails moesten aansluiten bij een nog te bouwen aanlegsteiger voor de kust waarmee treinen tot pal bij de schepen konden komen.

Met zijn verbindingen dacht hij, naast de betere bereikbaarheid van zijn polder, een paar vliegen in één klap te slaan. Het traject van Amsterdam naar Leiden was aanzienlijk korter dan de route via Haarlem. Dank zij de lijnen naar Zandvoort konden Amsterdammers, Utrechtenaren en, ja wie niet eigenlijk, hun spullen rechtstreeks verschepen naar de Engelse markt. Het voordeel voor Haarlemmermeer was dat ze met deze lijn eenvoudig Engelse kolen voor zijn gemalen kon aanvoeren. En Amsterdammers zouden voortaan fijn met de trein een frisse neus aan het strand kunnen halen, waarbij de aanlegsteiger dienst kon doen als een extra toeristische attractie.

Amersfoordt kreeg steun voor zijn plan. Het lukte hem zelfs vrij eenvoudig om het nodige startkapitaal bij elkaar te krijgen. De minister van Binnenlandse Zaken haalde echter een streep door het plan. Hij was onder meer bang dat de bodem van de Haarlemmermeer op dat moment veel te slap was om een spoorlijn aan te leggen.

 

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s