Sporen 3 en 4 klaar

sporen 3 en 4 omslag 2

Links: foto Wouter van der Brugghen. Rechts: foto collectie Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram

Het was even aanpoten de afgelopen maanden, maar Sporen 3 en 4 zijn klaar. Nou ja, klaar… De boel is naar de drukker gestuurd, laten we het daar op houden. Er komen natuurlijk nog drukproeven, correcties, nieuwe versies en laatste wijzigingen. Het zal eens in één keer goed zijn. Hoewel ik zelf de grootste wijziger ben. ‘Kan deze foto een tikje naar beneden, deze alinea een beetje naar boven… En bij nader inzien vind ik die foto toch niet zo mooi.’

Omslag_Sporen_IV_blauw_def-achterzijde v2Maar goed, de verhalen zijn geschreven, de foto’s geplaatst en de onderschriften zijn gemaakt. Ook de coverfoto’s zijn uitgekozen, en dat viel nog helemaal niet mee. Veel te veel keus. Bij Sporen 4 is het uiteindelijk de Blauwe Tram die in 1948 op de Grote Markt de reis naar Hillegom begint. Heel herkenbaar Haarlems en hij komt lekker op je af. Het beeld grijpt je meteen.

Op de achterflap staan twee fietsers die naast de tram hun weg zoeken. Het mooiste was geweest als die ook nog op de cover hun plek hadden gevonden, maar dan hadden we het formaat van het boek moeten veranderen.

Bij Sporen 3 ging de keuze tussen een foto van Piet Korpershoek, van de aankomst van een Mat ’46 bij station Velsen-IJmuiden Oost en een foto van Wouter van der Brugghen van een Mat ’64 bij halte Casembrootstraat.

Het ontwerp voor Sporen 3 met de foto van Piet Korpershoek.

Het ontwerp voor Sporen 3 met de foto van Piet Korpershoek.

De foto van Piet vond ik wel iets intrigerend hebben, maar was toch minder herkenbaar. De foto van Wouter van der Brugghen heeft een mooie dieptewerking en is door het bordje ‘IJmuiden’ aan de rechterkant en het Noordzeekanaal aan de linkerkant goed te plaatsen.

De laatste foto is het na lang wikken en wegen geworden.

Advertenties

3 thoughts on “Sporen 3 en 4 klaar

  1. Na Sporen 4, nu ook 3 binnen. Weer een heerlijk boek waar je de neiging krijgt er zelf op uit te trekken om alles te bekijken wat er te bekijken valt. Ook ik ben schuldig aan het frustreren van deze spoorlijn. Ik heb namelijk op school gezeten in IJmuiden, en ging met de trein van Uitgeest naar Beverwijk. In plaats van door te rijden naar Santpoort Noord en over te stappen nam ik in Beverwijk de bus. Ik was (en andere klasgenoten op 1 na) te lui om dat stuk te lopen. De bus stopte op (te) korte afstand van de school waardoor de snelheidswinst van de trein teniet werd gedaan.
    klasgenoot moest met de fiets omdat zijn vader bij de NS werkten, gratis reizen voor het hele gezin dus… Daar baalde hij van omdat hij daardoor moeite had om op tijd te komen. Wel vond hij het geweldig om geen kaartje te hoeven tonen aan conducteurs, dat kwam omdat hij de oude tas van zijn vader als schooltas gebruikten. Het NS (vishaak) logo was voldoende om een conducteur te overtuigen dat hij gratis mocht reizen. Vandaag de dag ben ik groot trein liefhebber en zou wel van de trein gebruik hebben gemaakt, een stuk lopen heb ik er graag voor over. Als je jong bent heb je daar toch meer moeite mee…. Niet alleen de trein is verdwenen, ook mijn school is afgebroken. Alles verdwijnt in IJmuiden. Het had beter geweest als de lijn in stand was gehouden, nu rijden talloze vrachtwagens door het dorp om de vis af te voeren. En niet te vergeten de passagiers van de Ferry en cruise schepen. Jammer maar helaas.

    Bob Rodenburg

    Like

      • Ik weet het, het is jammer, Ook het lijntje tussen Haarlem en Uitgeest loopt kans opgeheven te worden, niet te hopen dat we daar ooit een wandeling over hoeven te maken.

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s