Een mooie kopie van een geplaagde brug

Foto: collectie Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram

Het tijdelijke veer in 1945. Foto: collectie Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram

De Dorpsstraat in Oegstgeest mag dan lekker nostalgisch ogen, de brug over het Oegstgeester kanaal, pal daarachter, kan er ook wat van. Ze ziet er uit alsof de stoomtram er elk moment overheen kan tuffen. Geen spat veranderd die brug, lijkt het. Maar de dingen zijn niet zoals ze zijn hier. Of anders gezegd: het bouwwerk is buitengewoon kunstig nagemaakt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADe brug die de stoomtram nog heeft meegemaakt, en de meeste elektrische trams, heeft ruim honderd jaar over het Oegstgeester kanaal gelegen: van 1841 tot 1944. Het was een prima brug, waar tot op het einde niets mis mee was. Behalve dan dat de Duitsers begonnen te vrezen dat de Geallieerden haar wel eens konden gebruiken bij hun opmars door Nederland. Hoewel er nog lang geen Canadezen, Polen en Britten langs de oevers van het Oegstgeester kanaal stonden, bliezen de Hermann Göringtroepen de brug op 12 oktober 1944 voor de zekerheid toch maar op.

DE brug in 1945. Foto: collectie Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram

DE brug in 1945. Foto: collectie Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram

Toen de tram in juni 1945 weer begon te rijden, lag de brug nog steeds in puin. Het tracé was daarom noodgedwongen in tweeën geknipt. De tram reed van Haarlem naar Oegstgeest – de eerste maand zelfs maar tot Sassenheim Klinkenberg omdat de bovenleiding bij het Postviaduct kapot was geschoten – waar een veer de passagiers overzette. Aan de andere kant wachtte een tram die de reizigers vervolgens het laatste stuk naar Leiden reed. En omgekeerd, natuurlijk.

Erg comfortabel was het allemaal niet. De trampassagiers moesten in weer en wind op de oversteek wachten. De enige beschutting aan de Leidse kant was in het tramrijtuig zelf, dat vaak bleef staan tot het rijtuig aan de andere kant van het kanaal was gearriveerd. Het woord veer klinkt trouwens luxueuzer dan het eigenlijk was. De boot die de passagiers tot hun beschikking hadden, was een eenvoudige dekschuit, zonder reling, zitjes of wat dan ook. Ze stapten op via een simpele plank. Op drukke dagen waren de wachtrijen bij het provisorische veer vrijwel eindeloos. Meer waaghalzerig aangelegde reizigers staken daarom het Oegstgeester kanaal over via enkele leidingen, die inmiddels over het water waren gelegd.

Dat gedoe met het veer duurde niet heel lang. Er kwam al snel een noodbrug over het kanaal, zodat Oegstgeestenaren en trampassagiers de oversteek iets comfortabeler konden maken. Met de nadruk op ‘iets’, want het was een smal ding waar het verkeer maar in één richting tegelijk overheen kon. Ondertussen verrees naast de noodbrug een nieuwe trambrug, die op 17 januari 1946, eigenlijk best snel nog, open ging.

De NZH maakte er een feestelijke gebeurtenis van, met veel vlagvertoon en een tram vol hoogwaardigheidsbekleders. Onder grote publieke belangstelling knipte ir. A.H.H. Robbé Groskamp, hoofd van het technische personeel van het trambedrijf, vervolgens een lint door. Een paar dagen later hervatte de NZH de normale dienst tussen Haarlem en Leiden. Die tweede brug heeft spijtig genoeg niet heel lang tramverkeer mogen torsen. In januari 1949, drie jaar later dus, staakte de NZH het tramvervoer op deze lijn. En nu voorgoed.

Hield de eerste brug het met tram een eeuw uit, de tweede was zonder tram al na 65 jaar versleten. Op dezelfde plek is een nieuwe gebouwd, die in 2012 is geopend. Dat gebeurde op 12 oktober, exact 68 jaar nadat de Duitsers de eerste brug opbliezen.

Ze houden wel van een beetje symboliek in Oegstgeest.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s