Het Haarlemse anti-tramcomplot

Al tijdens de Tweede Wereldoorlog kwam het verhaal naar buiten dat de NZH en de gemeente Haarlem bezig waren om de tram op de lijn Soendaplein-Heemstede te vervangen door trolleybussen. Dat was wat voorbarig bleek later, maar de toon was gezet. De positie van de tram was allang niet meer onaantastbaar.

Na de oorlog begon er een grote studie naar het openbaar vervoer in en rond Haarlem. Een speciale Verkeerscommissie, met daarin de gemeentebesturen van Haarlem, Bloemendaal en Heemstede en de directie van de NZH, onderzocht of de tram, de bus of misschien toch de elektrische trolleybus de voorkeur zou krijgen.

Wat die commissie er van vond, leek wel duidelijk toen de NZH in september 1947 haar besluit bekend maakte: de tram naar Heemstede ging verdwijnen. En liefst zo snel mogelijk. Maar dat was eigenlijk helemaal niet wat de commissie wilde. Toen haar rapport enkele maanden later openbaar werd, bleek dat de meerderheid van de leden de tram het liefst ruim baan wilde geven. Obstakels in de stad moesten verdwijnen en de NZH kreeg zelfs het advies de lijn gedeeltelijk door te trekken.

Het gemeentebestuur van Haarlem, dat de tram helemaal niet zag zitten, had het meerderheidsadvies echter ‘voor kennisgeving ’ aangenomen en er bij de NZH op aangedrongen de bus het vervoer over te laten nemen.

En zo geschiedde.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s