De IJmuider spoorlijn eindigt in Zeeland

Museumtrein Goes-Borsele. Foto: Reinier Zondervan

Museumtrein Goes-Borsele. Foto: Reinier Zondervan

Wie toch nog een keer met de trein over de IJmuider spoorlijn wil rijden, kan straks in Zuid-Beveland terecht. Maak er een ritje op de Museumtrein Goes-Borsele en de kans bestaat dat het rijtuig over een paar originele rails van Santpoort Noord-IJmuiden rolt. Welke dat zijn, zult u waarschijnlijk nooit weten, want de rails liggen overal en nergens op dat Zeeuwse traject. Maar ze liggen er wel.

Althans, daar ga ik maar vanuit.

Het is een beetje lastig verhaal dit, want op het moment dat ik de laatste hand aan dit boek leg – aan het begin van de zomer van 2014 – liggen de rails in IJmuiden nog steeds keurig op hun plek. Maar als dit boek verschijnt – in de herfst van 2014 – moeten de meeste spoorstaven zijn overgebracht naar Zeeland. Maar aangezien geschiedenis pas geschiedenis is als het is gebeurd, moet ik in de toekomende tijd spreken. En je weet ook nooit wat de IJmuidenaren nog verzinnen om hun spoorrails binnen boord te houden. Desalniettemin is de kans groot dat tegen de tijd dat u dit boek leest de hele ijzerhandel is afgevoerd naar Goes.

Volgens bestuurslid Maykel Kastelijn van de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele zijn de IJmuider rails bedoeld als vervanging van enkele bestaande sporen. ,,Een gedeelte daarvan is behoorlijk versleten. Het is mooi dat we daar deze rails voor kunnen gebruiken.’’ De museumtrein gaat er geen extra lijn mee aanleggen, benadrukt hij. Een rit exclusief op de IJmuider spoorlijn, althans op de Zeeuwse reconstructie ervan, zit er dus niet in.

De Stoomtrein Goes-Borsele is toeristische lijn die sinds 1972 met historisch materieel rijdt op een opgeheven lijn van de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland. Zoals bij de meeste museumtreinen toert de SGB vooral in het buitenseizoen, van april tot en met oktober. In voorjaar en herfst beperken de ritten tot de zondagen, in de zomermaanden rijden de treinen ook van maandag tot en met donderdag. De lijn heeft de beschikking over een indrukwekkende hoeveelheid materieel: vijf stoomlocomotieven, een aantal siks, zelfs twee elektrische locs en een kleine vloot aan rijtuigen, bagagewagens, goederenwagens en werkmaterieel.

De SGB afficheert zichzelf als meer dan een museumtrein alleen. Onderweg kunnen bezoekers – in dorpen met schattige namen als Hoedekenskerke en Kwadendamme – ook enkele attracties bezoeken. Onder meer ligt er een tropical zoo in de nabijheid van het spoor. Verder leidt de trein naar enkele natuurgebieden en naar de oever van de Westerschelde. Kortom, er zijn genoeg elementen om er, naast het genieten van historisch treinmaterieel en het bekijken van originele IJmuider spoorstaven, een interessante dag van te maken.

De Zeeuwse museumtrein mag straks de rails weghalen tussen de voormalige splitsing boven Santpoort Noord en het spoorviaduct bij de De Noostraat. De stichting krijgt de rails voor niets, maar moet wel zelf zorgdragen voor het vervoer. Dat afvoeren van de rails is niet iets dat de stichting zelf doet. ,,Een bedrijf dat gespecialiseerd is in dit soort werk voert het voor ons uit. Dat moet ook wel, want je hebt er groot materieel voor nodig. De rails worden met grote grijpers van hun plaats getild en op zware vrachtwagens geladen. Dat is niet iets wat je met een paar vrijwilligers kunt doen.’’

Kastelijn verwacht dat het werk in totaal twee maanden gaat duren. ,,We moeten niet alleen het spoor laten weghalen, maar ook de overgebleven perrons verwijderen. Daar gaat nogal wat tijd in zitten.’’ Bovendien moet het werk min of meer tussen de bedrijven door gebeuren. ,,De aannemer die het voor ons doet, werkt in de stille uren. Als hij niet voor ProRail aan de slag hoeft. Want dat gaat natuurlijk voor.’’

Met het verwijderen van de rails eindigt een operatie die al vele jaren aan de gang is. Tot 2012 waren bijvoorbeeld de overwegseinen en de waarschuwingsborden op veel plaatsen nog steeds aanwezig. Een jaar later waren die verdwenen en wezen slechts enkele lichtere vlakken in de bestrating op de plaatsen waar de seinen ooit hadden gestaan.

In 2014 ging de ontmanteling nog een stukje verder toen de gemeente Velsen op haar gedeelte – tussen het spoorviaduct en De Geul –het groen snoeide, de restanten van de bovenleidingmasten verwijderde en alle afrasteringspalen weghaalde. Die betonnen paaltjes vormden nog even een fotogenieke verzameling toen ze in de bocht bij de IJmuiderstraatweg op een grote hoop werden gegooid. Maar rond de spoorlijn was het daarna maar een kale boel.

Advertenties

One thought on “De IJmuider spoorlijn eindigt in Zeeland

  1. Pingback: Abri Zeeweg naar het Spoorwegmuseum | Sporen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s