De spoorverhuizing van 1888

Vijf jaar na de opening van de lijn moest de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij alweer aan de slag tussen Velsen en IJmuiden. De spoormaatschappij had het tracé in 1883 eigenlijk te dicht bij het Noordzeekanaal aangelegd. De spoorbaan lag namelijk in een strook van 15 meter langs het water die exclusief voor het kanaalbeheer was bestemd.

Die aanleg was gebeurd met toestemming van de eigenaar van het kanaal en van het begin af aan was afgesproken dat het een tijdelijke situatie zou zijn. Waarom de HSM de spoorbaan niet meteen op de juiste plek neerlegde, is niet helemaal duidelijk. Wellicht wilde ze geen moeizame toestanden en hoge kosten op de nek halen voor een lijn die zich nog moest bewijzen, en koos ze daarom voor de makkelijke weg. De beheersstrook van 15 meter langs het kanaal was over de hele lengte vrij en dus snel beschikbaar. En als de spoorlijn een succes bleek, kon de HSM alsnog verhuizen naar de juiste plek.

De kranten uit 1888 melden helaas niets over de achtergrond. Wel schrijven ze dat voor de verplaatsing van het spoor een onteigeningswet was ingediend – wat inderdaad suggereert dat het tracé van de spoorbaan destijds niet makkelijk beschikbaar was. Het werk begon drie jaar later, tegelijk met de bouw van het nieuwe station Velsen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s