Onaangenaamheden op de perrontrap

Het laatste station Velsen was aanvankelijk helemaal op Velsen gericht. Dat klinkt logisch, en dat was ook logisch toen de HSM het bouwde, maar het was niet zo logisch meer toen de bebouwing vanuit IJmuiden oprukte. De gemeente vroeg de Nederlandsche Spoorwegen daarom in 1926 of de tunnel naar het perron, die alleen vanuit het oosten bereikbaar was, niet ook naar het westen kon worden doorgetrokken. Het scheelde de bewoners uit Velseroord een flinke wandeling. Tijdens een raadsvergadering in juli kon wethouder Dunnebier trots melden dat de NS er inderdaad mee hadden ingestemd.

De grotere toestroom zorgde later voor nieuwe problemen. Van de stationstunnel naar het perron was een grote trap die door een ijzeren hek in tweeën was verdeeld. Als iedereen netjes rechts zou houden, was er zelfs op de drukste momenten waarschijnlijk niets aan de hand geweest. Maar zoals Haarlems Dagblad in juni 1941 schreef: ‘Het publiek is niet gemakkelijk aan voorschriften te gewennen en zo was de regel dat velen naar boven den linkerkant namen’. Het gevolg was een mopperend publiek, schreef de krant, en vooral bij de aankomst van werklieden- en forensentreinen kwam het nogal eens tot onaangenaamheden.

Stationschef De Noo loste het probleem uiteindelijk op door onderaan de trap aan de linkerzijde een bord met ‘verboden toegang’ en voor de trap een houten rek te zetten. Boven liet hij een houten afscheiding maken zodat de reizigers die van beneden kwamen, niet meteen tegen de passagiers botsten die het perron wilden verlaten.  ,,Tenslotte wordt iedere reiziger die de trap aan de verkeerde kant neemt, onverbiddelijk terug gehouden’, voegde Haarlems Dagblad er waarschuwend aan toe.

Al deze maatregelen bleken na 1957 in toenemende mate overbodig. Het station was door de ingebruikname van de Velser tunnels geen overstapstation meer. Het stationsgebouw van Dirk Margadant verviel, tot er weinig meer van over was dan een lege kap boven de ingang van de stationstunnel. En uiteindelijk was zelfs dat er niet meer.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s