De overkant blijft op stoom

Dirk Slotboom (HSY)Hoogovens Stoom IJmuiden (HSY) heeft eigenlijk weinig met de IJmuider spoor te maken. Maar ach, ze zitten vlakbij, aan de andere kant van het Noordzeekanaal en ze hebben er een paar keer een rit gemaakt op de lijn. En het is té leuk om het te laten liggen.

Dirk Slotboom, met zijn 86 een van de oudste leden van HSY, is zeker één keer per week bij Hoogovens Stoom IJmuiden op het terrein van Tata Steel te vinden. Er is altijd wel wat te bespreken en altijd wat te doen. Hoewel hij, gezien zijn gevorderde leeftijd, het zware werk maar aan anderen laat. ,,Die stoommachines blijven fascineren. En het is een heel fijne vereniging. Ik kijk er altijd naar uit. Vooral de zondagen dat we rijden zijn geweldig. Als je terug bent en je ziet al die uitgelaten gezichten… Daar doe je het voor.’’

De Hoogovens Stoom IJmuiden – tot maart 2014 ook bekend als de Corus Stoom IJmuiden – verzorgt op het terrein van Tata Steel (nu hebben we inderdaad alle namen van het complex gehad) rondritten met stoom- en dieseltreinen. De meeste van die tochten zijn voor werknemers, oud-werknemers en klanten van Tata Steel, maar in het zomerseizoen mogen op de laatste zondag van de maand ook buitenstaanders mee. De belangstelling voor die ritten is volgens Slotboom groot. ,,Al merk je wel verschil tussen stoom- en dieselritten. Als één van de stoomtreinen rijden, is het altijd aanzienlijk drukker. Dat spreekt mensen toch meer aan.’’

De geschiedenis van het spoor bij Hoogovens gaat terug tot de jaren 20 van de vorige eeuw. Het bedrijf legde een steeds uitgebreider net met goederenlijnen op het terrein waar zowel stoomlocomotieven als diesellocs reden. Tussen 1948 en 1957 reden op het terrein ook passagierstreinen. Hoogovens liet vanaf de halte Velsen Hoogovens een stoomloc met enkele tramrijtuigen rijden om het personeel naar de staalfabriek te vervoeren. Na de opening van de Velsertunnels verviel de halte, en daarmee ook het passagiersvervoer.

In 1962 verving Hoogovens de laatste stoomlocomotief op het goederenspoor voor een dieselloc. Maar het stoomvirus bleef kennelijk toch sluimeren bij de mannen van de staalfabriek. Toen ze in 1972 een stoomlocomotief konden overnemen van een Duits staalbedrijf, sloegen ze hun slag. Deze machine, die de naam ‘Bonne’ kreeg, was de reden om een ‘stoomclub’ op te richten. De vrijwilligers van de vereniging onderhielden de locomotief met financiële steun van de directie en hielden op het terrein van Hoogovens excursieritten. Om passagiers een beetje in nostalgische stijl te vervoeren, namen ze van de Nederlandse Spoorwegen vijf Mat ’24 Blokkendozen over. In 1974 kwam daar een tweede stoomlocomotief bij (‘Tom’). Het wagenpark breidde in de jaren 80 verder uit met een serie diesellocs en goederenwagens.

Dirk Slotboom was een van de vrijwilligers van het eerste uur. ,,Ik ben van jongs af aan gefascineerd door stoomtreinen. Ik heb de locomotieven van de Haarlemmermeerlijnen nog zien rijden in Haarlem en Nieuwkoop. Een fantastisch gezicht. Dat vergeet je nooit meer. Mijn droom was dan ook om bij de NS te werken. Het werd telefonie bij de PTT – want ja, hoe gaan die dingen soms – maar stoom liet me nooit meer los.’’

Met de treinen van Hoogovens Stoom IJmuiden reden Slotboom en zijn collega’s een enkele keer op het tracé van de IJmuider spoorlijn. ,,Zoals tijdens Sail in 1995. Op Youtube staat een uitgebreid filmverslag van dit rit. De belangstelling voor die rit was enorm. De trein zat zo vol dat een collega en ik tijdens de rit treeplank zijn gaan staan en ons aan de handgreep hebben beet gehouden. Daar hebben we later met de spoorwegen nog een hoop gezeur over gehad. Ze vonden dat de veiligheid in het geding was. Daar hadden ze ook wel gelijk in, maar we hebben even goed enorm genoten.’’

Mensen die belangstelling hebben voor een vrijwilligersfunctie bij Hoogovens Stoom IJmuiden, zowel technisch als ondersteunend, kunnen contact opnemen met de chef stoom W. Maasland, excursietrein@tatasteel.com of op de telefoonnummers 0251-498384 of 0251-490352 (maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 14.00 uur)

Advertenties

One thought on “De overkant blijft op stoom

  1. De in de 4e alinea genoemde tramrijtuigen waren afkomstig van de Gooische Stoomtram. Voor ze bij de Hoogovens gingen rijden heeft de NS er proefritten gereden op de Haarlemmermeerspoorlijnen. Omdat de tramrijtuigen smaller waren dan spoorrijtuigen had men de balkons voorzien van een soort bruggetje om het gat tussen het rijtuig en het perron te overbruggen. Echter bij het passeren van een van de vele onbewaakte spoorwegovergangen konden wachtenden een flinke klap krijgen van zo’n bruggetje. De NS stopte daarom de proef en dus gingen de rijtuigen naar de Hoogovens. Daar had men niet zoveel overwegen en er werd ook niet zo hard mee gereden. Bij de Hoogovens werden ze wel goedgekeurd.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s