De kaarten knippende komieken hielden van Kaas- en Broodstraat

OLYMPUS DIGITAL CAMERAConducteurs hebben er kennelijk behoefte aan om af en toe een lichte toets aan te brengen in hun normaal zo serieus en verantwoordelijk werk. En waarmee kan dat beter dan bij het omroepen van de stationsnamen? Het moet toch gebeuren, de reizigers hebben alle aandacht en het komt wat natuurlijker over dan wanneer een conducteur plotseling in de omroepinstallatie moppen gaat staan tappen. Zo horen de reizigers op het traject Leiden-Haarlem de naam van het eerste Noord-Hollandse station geregeld aangekondigd met een overdreven deftige ‘aa ‘: Heemstede-Eèèrdenhout. En soms ook met een voornaam bedoelde ‘ou’: Heemsteede-Eèèèrdenhôôht.

Iets dergelijks haalden deze kaarten knippende komieken tot 1983 uit op de lijn Santpoort Noord-IJmuiden. Nu hadden ze volgens spoorkenner Roelof Hamoen sowieso een broertje dood aan de juiste naamgeving van de tussenliggende stations. Driehuis-Westerveld spraken ze doorgaans uit als ‘Westerveld’,  halte Velsen-Zeeweg noemden ze ‘De Zeeweg’ en halte IJmuiden-Julianakade – u raadt het waarschijnlijk al – ‘Julianakade’. Maar de meeste plezier hadden de conducteurs met de halte tussen Velsen IJmuiden-Oost en ‘Julianakade’, die volgens Hamoen geregeld door de luidsprekers kwam als ‘Kaas en Broodstraat’

Het moet voor de arme Jan van Casembroot – een edelman die in 1568, aan het begin van de Opstand werd onthoofd – geen fijn idee zijn geweest dat hij is IJmuiden vooral voortleeft als lunch- of ontbijtingrediënten. Aan de andere kant, hoeveel van zijn medestrijders uit die tijd hebben een treinhalte naar zich vernoemd gekregen? Precies!

De halte heeft zijn bestaan te danken gehad aan de voortdurende uitbreiding van IJmuiden en de elektrificatie van het spoor. Daardoor was er de noodzaak én de mogelijkheid om in het stuk spoor langs het Noordzeekanaal een extra stop in te leggen. Een indrukwekkende halte is ‘Kaas en Broodstraat’ echter nooit geweest. Grappig was wel dat de eenvoudige halte niet ter weerszijden van de sporen perrons had liggen, maar een heus middenperron had. Het was een smal ding, niet veel breder dan het zuidelijke perron er tegenover. Maar het gaf IJmuiden Casembrootstraat een iets wereldser uitstraling dan wanneer het gewoon uit twee randen betontegels had bestaan.

De restanten van ‘Kaas en Broodstraat’ hebben de sluiting van de spoorlijn nog redelijk goed  overleefd. Het middenperron met zijn ‘opritten’ ligt er bijvoorbeeld nog vrijwel ongeschonden bij. Lichtjes begroeid met gras en wat onkruid, maar dat is voor IJmuider-spoorlijnbegrippen dus eigenlijk brandschoon. Tot de winter van 2014 stonden zelfs de paaltjes van de omheining er nog langs, maar die zijn tijdens een vlaag van opruimwoede door de gemeente weggehaald.

Het zuidelijke perron heeft was tot aan de zomer van 2013 min of meer compleet, hoewel het woord compleet wellicht een wat al te vriendelijke omschrijving is. Het perron was aanzienlijk meer overwoekerd en een deel van de tegels was verdwenen. Maar wat er nog wel stond, was de abri. Het ding was zo gammel dat vermoedelijk zelfs de plaatselijk hangjeugd er niet meer durfde te staan. Het dak was al half weg en de overige platen hingen meer uit gewoonte dan met deugdelijke verbindingen op hun plek. Maar toch, het was zo vervallen, verroest en vergaan dat het bijna weer mooi was. Het was het Nederlands Openluchtmuseum of het Spoorwegmuseum waardig. Hoe zien spoorwegattributen er uit na dertig jaar verwaarlozing? Zo dus.

Misschien is de abri ook wel stilletjes in de collectie van een van de musea opgenomen. Maar waarschijnlijker is dat dit stukje spoorhistorie gewoon ergens op de schroothoop ligt, als ze het aan de overkant van het Noordzeekanaal al niet hebben omgesmolten. Op een mooie julidag was het in elk geval opeens verdwenen. Een vage zandkuil herinnerde nog even aan de plek, maar ook die is inmiddels volledig verdwenen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s