Een blik in de historische duisternis onder Velsen IJmuiden-Oost

voormalige-perrontunnel-velsen-ijmuiden-oostDe gemeente Velsen en de plaatselijke vandalen houden al een tijdje een wedstrijd ‘open en sluit de tunnel’ bij het voormalige station Velsen IJmuiden-Oost. De gemeente heeft alle toegangen naar de perrontunnel dichtgemetseld, dicht gestort en dichtgespijkerd. De dicht gestorte en -gemetselde ingangen zijn ook echt afgesloten, maar de dichtgetimmerde entree lijkt het geregeld te begeven. Dan rukken de vandalen het weer open, en vervolgens timmert de gemeente het weer dicht. Bij de voormalige ingang aan het Tiberiusplein in IJmuiden heeft zich daardoor een ware lappendeken aan schotten verzameld.

De voormalige perrontunnel velsen-ijmuiden-oostDe laatste jaren leken de vandalen het te hebben opgegeven, maar vandaag zag ik dat ze de boel toch maar weer eens hebben opengebroken. Het is een klein gat, maar groot genoeg om niet al te brede persoon toegang tot de voormalige tunnel te verschaffen. Ik ben er zelf niet ingeklommen – ik had nog meer te doen, ik had geen zin mijn benen open te halen aan alle rotzooi daar en stel dat de gemeente, terwijl ik halverwege ben, de boel stevig dichttimmert…

voormalige-perrontunnel-velsen-ijmuiden-oostMaar het bood wel een mooie gelegenheid om de tunnel nog één keer van binnen te zien. Bij deze dus.

Geef een reactie

