Grote schoonmaak in IJmuiden

De schoonmaak langs het spoor in IJmuiden is begonnen. Foto: Frits Houtgraaf

De schoonmaak langs het spoor in IJmuiden is begonnen. Foto: Frits Houtgraaf

Persoonlijk hou ik er wel van, zo’n lekker dichtgegroeide, rommelige en overwoekerde spoorbaan. Maar ik begrijp ook wel dat niet alle wandelaars daa

rvan zijn gediend. En dus heb ik vrede met de opruimactie die de gemeente Velsen de afgelopen weken heeft gehouden rond het stukje spoor langs de IJmuiderstraatweg. Maar jammer is het wel.

Dit deel van het oude tracĂ© wil de gemeente omtoveren tot een wandelpad. Met behoud van de rails, als ik het allemaal goed heb begrepen. Zodat mensen er ook in de verre toekomst nog aan worden herinnerd dat hier ooit een trein heeft gereden. Een prachtig initiatief, wat volgens mij heel goedkoop had kunnen worden gerealiseerd door aan het begin een bordje ‘Wandelpad’ en aan het einde het bordje ‘Einde wandelpad’ neer te zetten en het spoor gewoon lekker het spoor te laten.

Foto: Frits Houtgraaf

Foto: Frits Houtgraaf

Maar goed, voor mensen die een beetje slecht ter been zijn, wandelt dat niet zo fijn, en dus vult de gemeente de ruimte tussen de rails op. En ook het vele groen op de rails zal waarschijnlijk niet iedereen waarderen. En dus is de gemeente begonnen de ergste zooi weg te halen. Met stevig materieel, zoals uit een van de foto’s van Frits Houtgraaf blijkt.

Het ziet er nu weer een stuk netter uit. Maar het avontuur is er wel een beetje weggemaaid.

One thought on “Grote schoonmaak in IJmuiden

  1. Toegevegen, het is mooi dat het spoor niet wordt uitgebroken. Maar niet alleen het avontuur verdwijnt met deze schoonmaak, maar ook het oorspronkelijke hekwerk en, tenzij ik mij vergis, ook de resterende hectometerpaaltjes.

    Like

Geef een reactie

