Is HS Heerensingel of Hollands Spoor?

Leiden.1938.vkHans Kremer uit Danville, Californië stuurde een vraag over de Haarlemmermeerlijnen, die echter vooral met filatelie heeft te maken. Ik weet het antwoord niet. Wie kan Hans verder helpen?

Hans Kremer: ,,Mijn hobby is Nederlandse postgeschiedenis en in die ‘hoedanigheid’ kwam ik bijgesloten poststuk tegen. Het betreft een brief gestuurd in 1938 van Leiden naar Rotterdam. De brief werd op ‘een station’ afgegeven en kreeg daar het rechthoekige stempel

NED. SP.
6 AUG. 1938
LEIDEN H.S. G.C

Wat betekent H.S?
Ik ben  zover dat ik met redelijke zekerheid weeet dat G.C een afkorting was van Goederen Comptoir. Voor H.S is geopperd Hollands Spoor, maar ook Heerensingel.

Nu begrijp ik dat station Heerensingel vanaf 1936 niet meer werd gebruikt als passagiershalte, maar nog wel als goederenstation. Indien er dan nog steeds post werd aangenomen dan zou dit inderdaad kunnen wijzen op Heerensingel. Heeft iemand een idee hoe een en ander in elkaar zit?”Leiden.1938.ak

One thought on “Is HS Heerensingel of Hollands Spoor?

  1. Ik heb nu een bevestiging (van Piet Miesyerus) dat Leiden H.S.G.C een afkorting was van
    Leiden Heerensingel Goederen Comptabilitiet (of Comptoir).

    Dank aan iedereen die aandacht aan deze vraag heeft geschonken.

    Hans Kremer

    Like

Geef een reactie

