Het mysterie van de metalen plaatjes (3)

paul de reus 20131019_134430De vraag ‘Wat stellen die metalen plaatjes voor op de bielzen van het IJmuider spoor?’ lijkt zo simpel. Maar dat valt nog lelijk tegen. Inmiddels is er een derde verklaring binnen, die ook tamelijk aannemelijk lijkt. Sterker nog, misschien is dit ook inderdaad de oplossing.

Paul de Reus stuurde enkele weken geleden enkele foto’s van ronde plaatjes met cijfers op bielzen van het spoor ter hoogte van de IJmuiderstraatweg. Of ik wist wat dat voor dingen waren. Eerlijk gezegd had ik geen idee. Ze waren me trouwens nog niet één keer opgevallen, hoewel ik dat spoor al talloze keren ben afgelopen.

Volgens een eerste voorzichtige verklaring zouden ze het jaar van fabricage kunnen aangeven.  Een andere uitleg was dat het om merktekens gaat die aangeven dat de bielzen zijn hergebruikt. Op beide verklaringen is echter wel wat af te dingen omdat de cijfers niet direct naar jaartallen lijken te verwijzen.

Bert Gortemaker besloot aan alle speculaties een einde te maken en de vraag gewoon ProRail te stellen. Een woordvoerster legde hem vervolgens uit dat de cijfers op de plaatjes meetdata uit het veld aangeven: zoals het begin van een boog, een overgangsboog en de boogstraal en de verkanting (de hellingshoek in een bocht). In het niet-digitale tijdperk spijkerden de baanwerkers die soort informatie gewoon op de dwarsliggers. Tegenwoordig zijn de gegevens in databases opgeslagen en hoeven dus niet meer aan de bielzen worden bevestigd.

Advertenties

4 thoughts on “Het mysterie van de metalen plaatjes (3)

  1. Leerzaam. Met wikipedia ernaast, weet ik nu wat verkanting is, en een overgangsboog. Allemaal zaken die m.i. vóór aanleg op de tekentafel zijn bedacht. Blijft de vraag waarom dit soort ontwerp-getallen op het spoor zelf zijn genoteerd. Werd misschien periodiek gecontroleerd op verzakkingen e.d.?

    Like

  2. Dag Paul, inderdaad. De treinbaan werd geregeld gecontroleerd op verzakkingen en verschuivingen. En dan is het handig om dat soort informatie direct bij de hand te hebben. Ik wil zelf nog bij Prorail nagaan om de metalen plaatjes dezelfde functie hadden als het plastic plaatje met ‘R390’.

    Like

  3. de ronde plaatjes geven de geometrie veranderingen aan die in het spoor zitten, staat er een R= op dan is dit de radius en gewoon cijfers dan zijn het verkantingsplaatjes. Zo werd in het verleden de geometrie dus vast gelegd.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s