Workshoppen in een bloedhete tram

Een stoomtram rijdt de cursusruimten naar hun plek

Een stoomtram rijdt de cursusruimten naar hun plek

Het Erfgoedhuis Zuid-Holland vroeg me dit voorjaar of ik een workshop wilde geven tijdens de Erfgoeddag over openbaar vervoer in het RTM museum Ouddorp. Ik mocht zelf min of meer weten waarover. Omdat ik persoonlijk weinig fysieke dingen rond openbaar vervoer in stand heb gehouden – op mijn korte haakbout en een baksteen van de spoorwoning aan de Veldwetering na, maar die komen beide niet uit Zuid-Holland – gooide ik het over een andere boeg. Want wat heb je aan al dat prachtige erfgoed als de verhalen en de geschiedenissen er achter niet ook bewaard blijven? En hoe zorg je ervoor dat die verhalen blijven voortleven?

Ik bdraaide daarom een workshop ‘hoe schrijf ik boeiend over geschiedenis’ in elkaar. Gisteren, vrijdag 1 november, was die erfgoeddag met workshops en de mijne was – laat ik eens onbescheiden zijn – een groot succes. De ruimte was afgeladen. Nou was dat al snel het geval, want de workshops waren in de oude tramcoupés van RTM museum Ouddorp. Heel nostalgisch, maar met een kleine 25 man was de ruimte propvol.

Het was verder lekker behelpen, want in zo’n coupé was geen ruimte voor een beamer. Ik had mijn ‘lesprogramma’ daarom op papier gezet. En omdat je die mensen niet met handenvol paperassen op pad wil sturen, had ik alles op één A4-tje gepropt. Dubbelzijdig, dat wel.

Hoewel de temperatuur in de tramwagon slaapverwekkend was – die oude stoomverwarming kent kennelijk alleen de standen ‘ijskoud of bloedheet’ en bij ons was de meter op ‘bloedheet’ gezet – bleef mijn publiek aardig wakker. Kortom, een leuke middag op een bijzondere plek.

Mijn A4-tje met schrijftips vindt u hier.

Geef een reactie

