Ook weer opgelost: jaartallen?

Foto: Cock Willers

Foto: Cock Willers

Volgens spoorkenner Cock Willers hebben de mysterieuze metalen plaatjes die Paul de Reus langs het spoor in IJmuiden vond een vrij aardse bedoeling: ze vermelden het jaartal van fabricage. Cock zond een foto mee van iets soortgelijks bij een spoor elders.

Het lijkt me op zich een goede verklaring, hoewel ik dit metalen plaatje niet erg op die uit IJmuiden vind lijken. Maar misschien heeft elke fabrikant weer zijn eigen merkje. Hoe dan ook, als ik in de buurt ben, ga ik die dingen toch eens met eigen ogen bekijken.

(De foto van Cock heeft trouwens een merkwaardig effect. Getoond als hierboven, met het cijfer omgekeerd, ligt het metalen plaatje overduidelijk op het hout. Draai je de foto een slag, dan lijkt het of het plaatje niet op maar ín het hout ligt. En hoe lang ik er ook naar kijk, ik krijg het niet goed. Maar dit geheel terzijde.)

Foto: Cock Willers

Foto: Cock Willers

3 thoughts on “Ook weer opgelost: jaartallen?

  1. Héél bizar van dat omdraaien! Ik heb het ook geprobeerd en het lukt niet. Zelfs als ik het als foto in Word probeer te draaien…!

    Op deze link vind je ook zoiets dergelijks terug (metalen plaatje).

    Like

  2. Pingback: Het mysterie van de metalen plaatjes (3) | Sporen

Geef een reactie

