Sleutelkasten

sleutelkast bij DriehuisNa de stopzetting van het personenvervoer op de IJmuider lijn, kreeg het werk van de rangeerders en de conducteurs veel meer voeten in de aarde. Met de laatste personentrein verdween ook de automatische overwegbeveiliging. De spoorbomen moesten uiteraard nog open en dicht, want er reden nog vrachttreinen, maar dat diende het treinpersoneel wel zelf te regelen.

Bij de overwegen verschenen sleutelkasten waarmee de rangeerder of conducteur de spoorbomen met de hand kon bedienen. Dat was geen ingewikkeld, maar wel een omslachtig werkje. De rangeerder moest vlak voor de overgang de trein uit, een speciale sleutel in de kast steken zodat de bomen dicht gingen, de trein laten oversteken en daarna de bomen weer omhoog laten gaan. En dat dus vier keer.

Voor een goederentrein was dat misschien nog wel te doen, al zal dit overwegwerk ongetwijfeld geen hobby van de rangeerders zijn geweest, maar voor de passagierstreinen van Lovers was het systeem een beproeving. De conducteurs bléven rennen. Geen wonder dat de maatschappij er bij Prorail op aandrong om weer een geautomatiseerd systeem in te voeren. Het oude systeem aanzetten was geen optie meer, want dat was na de laatste NS-rit in de jaren 80 bijna letterlijk weggesnoeid.

Na wat gesteggel over de kosten – Lovers wilde niet betalen voor het herstel – en na ingrijpen van het Rijk, beloofde Prorail een systeem aan te leggen. Dat werd een eenvoudig systeem met sensoren. Prorail had echter niet eerder dan 1998 tijd om het werk uit te voeren. Een jaar voordat Lovers er weer mee stopte, kreeg de lijn een nieuwe automatische overwegbeveiliging.

De sensoren zijn op veel plaatsen terug te vinden langs de voormalige treinbaan. Niet allemaal in een even goede staat. Sommige van de grijze kastjes zijn volledig kapotgetrapt, zodat er alleen wat verfomfaaide elektronica van over is. De sleutelkasten zien er aanzienlijk beter uit. De kastjes, gemonteerd op manshoge relaiskasten, leven vrijwel ongeschonden bij de Duin- en Kruidbergerweg, de Zeeweg en de Groeneweg.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s