Meedogenloos, maar zinvol geweld langs het spoor

open gemaaide spoorbaan zeeweg-groenewegDit voorjaar deed ik een ultieme poging om me door de bramen heen te worstelen op het spoor tussen de Zeeweg en de Groeneweg in IJmuiden. De bramen wonnen destijds. Geen probleem voor een individuele spoorwandelaar als ik. Je moet de situatie accepteren zoals die is. Dan loop ik er wel omheen. Maar voor een spoorwandeling met 90 man vond ik het tamelijk onbevredigend. Dan voelt het opeens als een soort nederlaag als je tegen de deelnemers moet zeggen: ‘Hier loopt het spoor, maar daar kunnen we nu even niet overheen dus we lopen nu over het parkeerterrein van Telstar’. Daar hebben die mensen zich niet voor ingeschreven.

En dus hebben we een hovenier ingehuurd die met professionele apparatuur een weg door de bramenhel heeft gemaaid. Dat is maandag gebeurd en het heeft een buitengewoon begaanbaar pad opgeleverd. Hier en daar slingert er nog een takje over het pad, maar dan hebben we het wel gehad. Het moet met grof geweld zijn gebeurd, want van de bramen resteren slechts fijngemalen stronkjes. Her en der is ook een opgeschoten boom en een volwassen struik aan gort gemaaid. Vakwerk dus.

De hovenier heeft precies tot het begin van het perron van halte Zeeweg gemaaid. Dus het geklauter waar ik het eerder over had, is onder meer hier nodig. Van de weg afsnijdende fietsers, die elders af en toe het wandelpad langs het spoor onveilig maken, zullen we in elk geval geen last hebben.

maaiwerk-spoor-ijmuiden-Foto Cecile Wierink

Foto: Cécile Wierink

Zelf was ik te laat om de hovenier in actie te zien. Een alerte voorbijganger stuurde de IJmuider courant maandag echter een foto van het werk. Collega Fokke Zaagsma schrijft er vandaag ook over in zijn blog.

In de gemalen prut kwam ik verder weinig bijzonders tegen, behalve her en der een pak kranten (totaal versnipperd), een half in de grond gestoken spoorstaaf (die is nog wel heel) en wat kleine rommel.

2 thoughts on “Meedogenloos, maar zinvol geweld langs het spoor

  1. Pingback: De oorlog van de bramen, deel drie | Sporen

Geef een reactie

