Wat is dat toch met station IJmuiden?

station ijmuiden noordzeekanaal beeldbank noord-hollands archiefSoms word ik een beetje wanhopig van station IJmuiden. Bijna niets van te vinden. Voordat u denkt ‘Lekkere spoorzoeker is dat!’: ik heb het uiteraard niet over het stationsgebouw van Dirk Margadant dat van 1898 tot 1995 in IJmuiden pronkte. Weliswaar is dat al bijna twintig jaar geleden gesloopt, maar er slingert nog zo veel van rond, dat ik bij wijze van spreken tot mijn enkels in de foto’s, beschrijvingen en herinneringen sta.

Maar het eerste station IJmuiden, het gebouw dat tussen 1883 en 1899 dienst deed langs het Noordzeekanaal, dat is andere koek.

De meeste bronnen die ik tot dusver heb geraadpleegd zeilen er behendig omheen – door een beetje in het midden te laten of er wel een station was langs het Noordzeekanaal – of noemen het, maar staan er verder niet bij stil. De enige foto die ik er tot dusver van heb kunnen vinden, is de bovenstaande historische plaat uit de Beeldbank van het Noord-Hollands Archief.

Het eerste station IJmuiden is gebouwd langs het Noordzeekanaal, toen de spoorlijn nog vooral de bedoeling had om passagiers te vervoeren van en naar de passagiersschepen die afmeerden bij de sluizen. Schepen voeren echter steeds vaker door naar Amsterdam, zodat de reizigersaantallen op het station in de loop der jaren fors terugliepen. Het eindpunt van de spoorlijn is daarom in 1899 verlegd naar de haven van IJmuiden, waar dus het station van Dirk Margadant was verrezen.

Dat is allemaal wel bekend. Maar niemand vertelt waar dat eerste station precies stond, wie het heeft gebouwd, hoe het er uit zag, wat er allemaal mee is gebeurd en wanneer het is gesloopt. Een paar van die vragen zijn een beetje te beantwoorden aan de hand van de foto uit het Noord-Hollands Archief. Het gaat dus volgens het bijschrift om het witte gebouw op de kade. Inderdaad, het gebouw waar net een stoomtrein bij stopt. De locatie van het station is vrijwel exact te bepalen, want het stond volgens de foto bijna pal voor de ingang van de Oranjestraat.

Het uiterlijk van het station is al lastiger. Op het allereerste gezicht maakt het station een complexe, bijna moderne indruk. Iets als het uit de jaren 80 van de twintigste eeuw stammende hoofdpostkantoor van Leiden. Maar bij nader inzien valt het allemaal wel mee. Het gebouwtje met de ramen hoort er niet bij, krijg ik het idee. Als dat even denkbeeldig wordt weggegumd, blijft er een eenvoudige kap over, waar dan ongetwijfeld de nodige wacht- en kantoorruimten in zijn gevestigd. Maar hoeveel en waar, dat is dan weer niet te zien. De brede rand boven de kap, hoort ook niet bij het station. Dat is toch meer de daklijst van de vier woningen erachter.

Maar goed, dit zijn niet meer dan wat interpretaties op basis van een als met al vrij vage foto. Ik blijf dus nog even doorzoeken naar feiten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s