Over de rand bij nummer 8

Spoorwoning 8 in Driehuis

Spoorwoning 8 in Driehuis

Spoorwoning 8 in Driehuis ziet er vanaf de oude treinbaan fraai uit. Vooral de frisse, overduidelijk recent opgeknapte zijgevel valt op. Die is nieuw, maar met historisch verantwoorde accenten. Hier is goed werk verricht. Maar later blijkt dat een eerste indruk niet altijd de beste hoeft te zijn.

Spoorhuis 8 is een dubbele woning aan de Duin- en Kruidbergerweg, vlak bij de ingang van de begraafplaats. Annemarie Bogaart woont in de zuidelijkste van de twee woningen, het deel met de opgeknapte zijgevel. Ze kocht het 25 jaar geleden toen ze op zoek was naar eigen woonruimte. ,,Mijn vader had gezien dat het leeg stond. ‘Is dat niets voor je?’, vroeg hij. Het was klein, er moest veel aan gebeuren, maar het zag er leuk uit. Ik nam contact op met de NS en die zeiden: doe maar een bod. Het bleek dat er nog iemand belangstelling had, dus ik zette meteen flink in. Ik bood 52.000 gulden, 7000 gulden meer dan de vraagprijs. Een flink bedrag voor een 22-jarige, maar ik wilde het graag hebben.’’

En ze kreeg het. Maar daarmee begon het verhaal eigenlijk pas. ,,Het huis was behoorlijk uitgewoond. Er waren ook dingen veranderd die ik niet mooi vond. Beneden was bijvoorbeeld een tussenmuur gesloopt, waardoor een van de oorspronkelijke kamers was verdwenen. Die heb ik weer teruggezet. Precies op de plek waar die volgens de originele bouwtekeningen moest staan. Als je in zo’n historisch huis woont, moet je het natuurlijk wel goed doen.’’ Verder zette ze er een andere keuken is – ‘iets moderns hoor, die keukens van toen kun je niet meer gebruiken’ en verving ze de buitendeuren. ,,De voordeur was destijds dichtgetimmerd. Dat geeft je een beetje een idee hoe het huis er aan toe was.’’

Ze heeft tijdens alle werkzaamheden haar best gedaan zo veel mogelijk authentieke details naar voren te halen. Annemarie Bogaart wijst naar de blankhouten deuren in de kamer. ,,Die naar de keuken is origineel. Die heb ik zo goed mogelijk opgeknapt. Net als de sierlijst er omheen. Mooi hè? De deur naar de hal is niet origineel, maar past er wel precies bij, vind ik. Als je goed kijkt, zie je verschillen. Maar die zijn echt minimaal.’’

Na de eerste opknapronde volgde jaren later een tweede, nog veel ingrijpendere verbouwing. ,,Een paar kozijnen waren dringend aan vervanging toe. Er moest boven een nieuwe vloer in, want de oude liep helemaal scheef. Maar het belangrijkste: de zijgevel stond zo ongeveer op instorten. Dat klinkt misschien overdreven, maar dat was echt zo. Dat ding zat vol scheuren en gaten. Ik had het gevoel dat als er een keer een flinke, zware vrachtwagen voorbij kwam dreunen, de heleboel zo maar in puin kon vallen.’’

In 2007 liet ze een aannemer komen om alles grondig aan te pakken. Volgens haar is dat helemaal misgegaan. ,,De aannemer heeft de boel volledig verprutst. Echt, door hem is het huis verruïneerd. Een drama. Hij gebruikte het goedkoopste hout voor de kozijnen, de verkeerde stenen voor de gevel en ga zo maar door. Maar het ergste is dat het metselwerk in de zijgevel helemaal verkeerd is uitgevoerd. Daardoor zit ik met een enorme schadepost.’’

Annemarie Bogaart laat buiten zien wat ze bedoelt. En inderdaad, wat in het voorbijgaan op een frisse, fraai opgeknapte gevel lijkt, is van dichtbij een tamelijk bezopen stuk metselwerk. Vooral de sierrand onder de daklijst is lelijk afgewerkt. De gele stenen van de rand zouden eigenlijk steeds één of twee exemplaren exemplaar moeten verspringen om een mooie schuine baan te vormen op de roze-rode steen van de gevel. De metselaar kon de goede cadans kennelijk niet vinden. De gele stenen verspringen onregelmatig, waardoor een grillige rand is ontstaan. Alsof een bibberende grootvader de lijnen heeft uitgezet. ,,Dat ziet er toch niet uit?’’, stelt Annemarie Bogaart vast.

De enige manier om het te herstellen, is volgens haar om de gevel af te breken en opnieuw te metselen. De gemeente Velsen, die het spoorhuis tot gemeentelijk monument heeft verklaard, heeft dat ook geëist. ,,Maar daar heb ik het geld niet voor. Er lopen nu procedures tegen de aannemer, maar daar verwacht ik voorlopig niet veel van. Bij hem is niets te halen, want hij is failliet. Gelukkig hoor ik de laatste tijd niets meer van de gemeente over die gevel. Ik zou echt niet weten hoe ik dat moet oplossen.’’

Na het geveldebacle heeft ze de aannemer weggestuurd en een andere laten komen om de grote klussen af te maken. Een deel van het werk heeft ze met een groep vrienden geklaard. Nu dat achter de rug is, dreigt de volgende kwestie: de snelle busverbinding HOV. ,,Er zijn nog een paar kleinere dingen die ik aan het huis wil verbeteren, maar voorlopig doe ik helemaal niets meer. De provincie heeft geluidswerende maatregelen aangekondigd. Die wil ik eerst maar eens afwachten. Maar waar ik me de meeste zorgen om maak, zijn de 192 bussen die straks per etmaal voorbijkomen. Ik zit hier pal naast de overweg. Wat gaat dat allemaal met het huis doen?’’

Annemarie Bogaart is geen voorstander van de snelle buslijn, om het voorzichtig uit te drukken. ,,Maar wat wil je ook? Die bussen rijden straks vlak langs mijn voordeur. Bij de meeste huizen is nog plek om een geluidsscherm neer te zitten, maar hier is het zo krap dat zelfs daar geen ruimte voor is.’’

Ondanks alle problemen houdt ze van de woning. Als ze een rondleiding geeft door haar deel van spoorhuis 8 laat ze trots de authentieke onderdelen van het huis zien: de immens steile trap, de prachtige ronde dakbalken en de houten muren van de slaapkamers op de bovenverdieping. Als ze erover vertelt, gebruikt ze om de zin het woord ‘origineel’. De gebogen raamkozijnen bij een van de kamers, de indeling van het huis, zelfs de tegels op het toilet: het is allemaal even origineel. ,,Het is een leuk huis. Ik woon er al 25 jaar met veel plezier. Het is een mooie omgeving, er is altijd wel wat te beleven.’’ Ze kijkt even naar het oude spoor en vervolgens naar haar huis. ,,Maar ja, die busbaan hè. En die gevel…’’

Geef een reactie

