De vele mysteries van spoorwoning 9

Spoorwoning 9 Velsen-ZuidDory Peters woonde in Velserbroek, maar wilde eigenlijk wat anders dan een rijtjeshuis. Iets bijzonders, maar wel in de buurt van IJmuiden. ,,We zijn nog even bezig geweest met de vuurtoren. Dat leek me wel wat. Maar daar mocht je niet wonen, bleek uiteindelijk. En toen zagen we in 2009 opeens dit. Geweldig! We waren meteen verkocht.’’

‘Dit’ is het noordelijke deel van de dubbele wachterwoning 9 naast de overweg met de Groeneweg en Ver Loren van Themaatlaan in Velsen-Zuid. Een eenvoudig huis, zo op het eerste gezicht, maar vol verborgen, verrassende, om niet te zeggen onlogische onderdelen. ,,Het is heel karakteristiek, er in lekker veel groen omheen en het staat aan de rand van het dorp. Midden in IJmuiden hoeft voor mij niet. We zijn redelijk op onszelf. Dit is perfect.’’

Het kostte echter flink wat werk om het huis helemaal perfect te krijgen. ,,Om te beginnen hebben we een douche moeten maken, want die zat er niet in. Daar deden ze in die tijd kennelijk nog niet aan. We hebben verder centrale verwarming aangelegd, de waterleiding vervangen – want die was van lood – de keuken verbouwd en het huis beneden logischer ingedeeld. Tenslotte hebben we het een flinke schilderbeurt gegeven. Maar we zijn nog lang niet klaar. Er is nog een hoop te doen.’’

Een van de zaken die hoog op het verlanglijstje staan, is de trap naar de eerste verdieping. ,,Het is raar ding’’, zegt Dory Peters en ze opent een van de deuren in de woonkamer. Er achter is een smalle hal te zien met daarin trap die vanaf de eerste verdieping vrij steil omlaag gaat en vlak voor de begane grond een scherpe, maar op het oog zinloze draai maakt naar de zijmuur. ,,Handig is anders´´, zegt ze. ,,Het liefst zouden we deze trap weghalen en vervangen door een wenteltrap. Dan kunnen we meteen het halletje bij de kamer trekken. Maar ja, dat is nogal een ingreep.´´

Tegelijkertijd vindt ze de vreemde trap wel iets intrigerends hebben. ,,Dat geldt ook voor het grote aantal deuren in huis. Daar stikt het hier echt van. Waar waren die deuren allemaal voor bedoeld? En ik denk nog steeds, als ik sommige open doe, wat zal ik nu weer tegenkomen?’’
Dory Peters denkt dat de vele deuren een restant zijn van de dubbele bewoning van het huis. ,,Je kunt het je nauwelijks voorstellen misschien, want zo groot is het hier niet, maar beneden was er één volledige woning met keuken, woonkamer en slaapkamer. En op de bovenverdieping woonde dan een ander gezin. En hiernaast, in het andere deel van de spoorwoning, zaten nog eens twee families. Het moet ongelooflijk hokkerig zijn geweest.’’ Ze wijst naar een van de balken in het plafond. ,,Daar kun je nog zien waar de scheidingsmuur tussen woon- en slaapkamer stond. De balken zijn er net wat dikker.’’

De rare draai in de trap is volgens haar een overblijfsel van een aparte ingang van de bovenwoning. ,,Ik kan alleen niet precies achterhalen hoe het allemaal precies eruit heeft gezien. Er is kennelijk nogal wat verbouwd en er zijn helaas geen tekeningen van dit huis bewaard gebleven. Dat is weer één van de mysteries hier.’’

Een ander deel wat dringend op een verdere opknapbeurt wacht, is de bovenverdieping. ,,Daar is het nog een rommeltje. We zijn er eerlijk gezegd nog niet aan toegekomen. Op een gegeven moment ben je het werk een beetje zat. En belangrijker nog, we willen ook wel even afwachten wat er precies rond de busbaan gebeurt.’’

Wie zich na die woorden schrap zet voor een litanie over de HOV, komt een beetje bedrogen uit. Dory Peters heeft vrede met de busbaan. ,,Als je dat soort dingen niet voor je deur wil, moet je niet in een spoorhuis gaan wonen. Voor hetzelfde geld laten ze weer een trein rijden.’’ Maar dat wil niet zeggen dat ze er honderd procent achter staat. ,,De Minister van Houtenlaan ligt hier pal achter. Dat is een brede weg met alles er op en er aan. Was het niet logischer geweest om de bus dáár te laten rijden? Dat lijkt me ook goedkoper dan om de oude spoorbaan compleet te verbouwen. Dat vind ik nog het meest verontrustende eigenlijk, de geldverspilling.’’

Maar ook de talloze bussen die ze straks bij haar huis stilstaan – volgens de planning krijgt ze een halte pal voor haar deur – en het verkeer dat op de Groeneweg en de Ver Loren van Themaatlaan staat, maken haar niet erg enthousiast over de HOV-lijn. ,,Nogmaals, als je in een oud spoorhuis woont, moet je niet klagen over openbaar vervoer voor de deur. Maar een trein levert minder fijnstof op dan een bus. En hoe ziet het er straks uit als er 95 bussen per etmaal voorbij komen’’, zegt ze.

,,Bovendien moet dit huis nog geïsoleerd worden. Dat doet de provincie, om de geluidoverlast voor ons zo veel mogelijk beperken. En wat gebeurt er nog meer? Dat willen we wel weten voordat we verder gaan. Maar we gaan niet verhuizen hoor. Ben je gek, we zitten hier prima.’’

Tijdens het rondje om het huis ter afscheid valt de tekst op op de voor- en zijgevel van het huis. ‘Velsen IJmuiden-Oost’ staat er met vervaagde witte letters op een bruine achtergrond te lezen. Een laatste mysterie. Want station Velsen IJmuiden-Oost lag toch echt ergens anders.

Advertenties

One thought on “De vele mysteries van spoorwoning 9

  1. Dit alles doet mij wel erg denken aan een van mijn eerste projecten binnen de toenmalige NZH, de werkgroep die studie deed naar de toekomst van de spoorlijn Santpoort – IJmuiden. Donkergroene verouderde treinstellen reden nog op de lijn, lightrail werd nog niet over gesproken. Moderniseren van de lijn met nieuw materieel en verschillende bus-alternatieven werden uitgewerkt. Toen werd het tracé van de spoorlijn niet geschikt geacht voor bussen, het lag te ver vanaf de bebouwing waardoor mensen te ver moesten lopen. Een busroute vanuit Haarlem via Santpoort over de Zeeweg en Lange Nieuwstraat naar de Orionweg werd door de centrale ligging gunstiger beoordeeld voor de belangen van de reiziger. Het werd lijn 70, iedere 10 minuten een drukke bus, in de spits waren extra bussen nodig.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s