Van verboden gebied naar een verdrietige plek

Santpoort noord-Driehuis(Santpoort Noord-Driehuis Westerveld)

Dat is lekker. Het begin van de spoorlijn Santpoort Noord-IJmuiden is dus verboden terrein. Een hoog hek dwars op de spoorlijn schermt het terrein tot de splitsing met de spoorlijn Haarlem-Uitgeest af. Vanaf station Santpoort Noord was dat nauwelijks te zien, maar hier in het veld is het ding onmiskenbaar. En ondoordringbaar.

santpoort Noord-DriehuisDe bouwers hebben een flinke berg grind tegen het hek gegooid,  kennelijk in een poging om spoorliefhebbers te ontmoedigen zich er onder door te wurmen. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, is er ook nog een knalgeel bordje op het hek geschroefd waarin toegang tot het terrein volgens maar liefst twee wetten is verboden: Artikel 22 van de Spoorwet en Artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht. Dus ga er maar aan staan.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Hoewel dat aanzienlijk heroïscher klinkt dan het is. Het blijkt namelijk dat de hekbouwers een paar knollen van gaten in de omheining hebben achtergelaten. Misschien was het werk nog niet klaar, misschien hebben ze het vergeten dicht te maken en misschien is er op grond van artikel zoveel van de Spoorwet toch een onbelemmerder doorgang van minimaal vier meter verplicht.

Hoe dan ook, met betrekkelijk weinig moeite is het begin van de spoorlijn toch te bekijken. Maar een beetje spannend is het wel. Die verbodsborden staan er natuurlijk niet voor niets. Wat nou als ik word gespot door een oplettende machinist en het treinverkeer wordt stilgelegd ‘wegens de aanwezigheid van personen langs het spoor’. Ik heb wel eens een half uur in een stilstaande trein gezeten terwijl de NS op zoek waren naar ‘personen langs het spoor’. Ik kan u verzekeren dat die ‘personen’ zich wat mij en mijn medereizigers betrof forse schadeclaims aan hun broek mochten krijgen.

De bestaande spoorlijn is trouwens toch wel erg dicht bij het beginpunt van Santpoort Noord-IJmuiden. Dat hek staat er inderdaad niet voor niets. Een verkeerde stap en het treinverkeer ligt opnieuw stil, maar nu vanwege ‘een aanrijding met een persoon’. En dat wil je je nabestaanden ook niet aan doen.

Eenmaal terug aan de andere kant van het hek, is het allemaal toch een stuk relaxter. Dit is spoorzoeken voor luie mensen. De opgeheven treinbaan is niet te missen, want hij ligt er nog in zijn volle glorie. Bielzen, spoorgrind en rails zijn gewoon nog aanwezig. Het onkruid op en naast het spoor verraadt dat de laatste trein ruim dertien jaar geleden is gepasseerd, maar niets lijkt de doorkomst van een volgende trein in de weg te staan.

Santpoort Noord-Driehuis ElektriciteitsmastDie moet dan niet elektrisch zijn, want de bovenleidingmasten zijn weggehaald. Op een niet erg verfijnde wijze trouwens. Op ongeveer 30 centimeter hoogte van de grote, ronde betonnen voeten zijn ze, zo te zien met snijbranders, weggerauscht. Subtieler kan het niet worden omschreven. De kartelranden zien er nog steeds vervaarlijk uit.
De opmerking dat het spoor nog helemaal in tact is, moet ter hoogte van een speelterreintje langs de Driehuizerkerkweg echter enige nuancering krijgen. Rails en bielzen zijn ook hier nog compleet, maar liggen op één plek om een of andere duistere reden niet in elkaars verlengde. Een stuk spoor is in zijn geheel een meter of vier opzij getrokken. De rails liggen nog keurig op de bielzen, er is niets verbogen of afgebroken. Het is dus netjes gedaan. Maar waarom?

Rond het opzij geschoven stuk rails is niets bijzonders te zien. Geen doorgang voorvoor de treinbaan een belemmering zou zijn, geen sleepsporen, geen resten van graafwerkzaamheden, niets. Alsof een paar sterke mannen even hun krachten wilden laten zien en het daarna zijn vergeten terug te leggen.

Een eindje verderop duiken er nog enkele andere restanten op van de spoorlijn: perrons! Welkom bij halte Driehuis Westerveld. Hoewel, welkom… Het is een beetje een verdrietige plek. De meeste reizigers kwamen er waarschijnlijk niet voor hun plezier.

Advertenties

3 thoughts on “Van verboden gebied naar een verdrietige plek

  1. Die verwijderde spoorsectie heeft meen ik te maken met werkzaamheden aan een kabel of leiding die onder de spoorlijn doorloopt. Dat zal ergens tussen 2004 en 2006 hebben plaats gevonden. Je ziet daar langs de spoorlijn ook nog enkele betonnen paaltjes met gietijzeren bordjes van de NV PEGEM staan, dus daar zit e.e.a. onder de grond. Overigens vind je dichter bij Santpoort Noord ook een gedeelte van het spoor waar men dicht bij elkaar enkele onderbrekingen van enkele decimeters in het spoor gemaakt heeft; zie http://railtrash.jalbum.net/Santpoort_Noord-IJmuiden_%282006%29/slides/03_DSCN6363.html Dat is ook zeer merkwaardig.

    Like

      • Volgens mij tamelijk dichtbij de aansluiting op Santpoort Noord. Misschien heeft men die onderbrekingen wel gemaakt om te zorgen dat er geen ongewenste retourstroomstoringen o.i.d. met de hoofdlijn kunnen plaatsvinden.

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s