Sloop dreigt voor station Zeeweg in IJmuiden

Zeeweg_ijmuiden. Foto:IJmuider Courant/ Fokke Zaagsma

Zeeweg IJmuiden. Foto IJmuidercourant/Fokke Zaagsma

Ik moet niet te lang meer wachten met mijn interviews rond de opgeheven spoorlijn Santpoort Noord-IJmuiden, lees ik in de IJmuider Courant. ,,Het voormalige station Velsen-Zeeweg in IJmuiden wordt gesloopt. Het gebouwtje bij de spoorovergang bij de Zeeweg en Waterloolaan in Driehuis moet plaatsmaken voor de busbaan van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)”, melden mij collega’s daar De eigenaar van het stationnetje, NS Vastgoed, overlegt met de kraker over zijn vertrek. Nou zal hij waarschijnlijk niet morgen meteen op straat staan, maar het kan geen kwaad even vaart te maken.

Velsen.vandaag.nl, het digitale zusje van de IJmuider Courant, heeft zijn stelling aan de dreigende sloop van het spoorgebouw gewijd. Op het moment dat ik stemde (voor!) was een stevige meerderheid voor behoud van het stationnetje. Maar of dat het tij kan keren…

2 thoughts on “Sloop dreigt voor station Zeeweg in IJmuiden

  1. Stationnetje velsen Zeeweg is nog het enigste tastbare loketgebouw aan de verwaarloosde spoorlijn, zou doodzonde zijn om dat bouwsel te slopen; ook de bajonetliggende perrons zullen er aan moeten geloven alsmede het enige spoor wat er nog ligt. Gemeente Velsen is een spooronvriendelijke gemeente en gaat er dus een busbaan aanleggen…bewoners zijn hun rust meteen kwijt. Graag zou ik op de hoogte blijven van wanneer sloop cq bouw busbaan ter plaatse.
    Gertjan Stamer, Heemstede.

    Like

  2. Dit zou eeuwig zonde zijn.
    De gemeente Velsen is al een barbaar met zijn spoorse verleden:-(

    Zelf ben ik verzamelaar van het Velsense spoor.
    Mocht iemand nog historische info hebben in welke vorm dan ook dan hoor ik dat graag.

    Met vriendelijke groet,
    Dennis Veldman
    Velserbroek

    Like

Geef een reactie

