Sporen van de tram op Goeree-Overflakkee (3)

RTM bus Atalanta. Foto: Museum RTM OuddorpalantaNa de Watersnoodramp van 1953 willen bevolking en bestuur op Schouwen de tram niet meer terug. Ze gaven de voorkeur aan de bus – die flexibeler is en een veel moderner imago heeft. Elders herstelt de RTM het spoor snel, maar de opgelapte trambaan vormt af en toe een gevaar voor passagiers en personeel. Er is een grootschalige opknapbeurt nodig, maar daarvoor ontbreekt het geld. Als vervolgens ook het Deltaplan in beeld komt, waarvoor de RTM talloze lijnen moet omleggen en veerdiensten moet schrappen, valt stukje bij beetje het doek voor de tram.

Op Goeree-Overflakkee stopt het personenvervoer in 1956. Een jaar later eindigt ook het goederenvervoer. Bussen en vrachtwagens nemen de diensten over. In Middelharnis blijft nog een klein stukje spoor in gebruik: tussen de haven en het station. Maar in 1961 sluit dat ook. De allerlaatste tram in het RTM-gebied rijdt op 14 februari 1966, tussen Hellevoetsluis en Spijkenisse.

De maatschappij zelf gaat in 1978 – honderd jaar na de oprichting – op in het streekvervoersbedrijf ZWN, dat op zijn beurt in 1999 met andere bedrijven Connexxion vormt. In 2012 verdwijnen de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij en haar nazaten definitief van Goeree-Overflakkee. In dat jaar neemt vervoersbedrijf Arriva de busdiensten van Connexxion op het eiland over.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s