Sporen van de tram op Goeree-Overflakkee (2)

RTM OuddorpGoeree-Overflakkee komt pas vrij laat aan de beurt bij de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij. De RTM legt in 1909 op het eiland twee lijnen aan (een vanuit Ouddorp en één vanuit Ooltgensplaat) die elkaar in Middelharnis treffen. De maatschappij neemt de lijnen op 30 april in gebruik.

De bevolking haalt de tram tijdens zijn eerste rit feestelijk binnen. In Middelharnis zingen schoolkinderen op de wijs van Piet Hein een speciaal feestlied:
Hoezee, hoezee, de tram rijdt op Flakkee,
Kijk, kijk, daar komt ze aan!
Ze blijft hier even staan!
Stap in, stap in en rij maar mee!

Het eiland profiteert enorm van de tram. De RTM zorgt ervoor dat het personenverkeer goed op gang komt. Jaarlijks rijden er op het eiland 150.000 reizigers met de tram mee. Dat zijn indrukwekkende aantallen voor dit dunbevolkte eiland. Maar belangrijker nog voor de eilanders: het goederenvervoer neemt een grote vlucht. De RTM laat een scala aan goederenwagens meerijden, waarmee kolen en heel veel agrarische producten als suikerbieten en graan over het spoor gaan. Er zijn zelfs speciale wagons voor het vervoer van melkbussen, open wagons met losse hekken voor het vervoer van vee en speciale postwagons waarin PTT’ers al rijdend de post sorteren.

Autobussen
De RTM is op haar hoogtepunt een spoorbedrijf met 235 kilometer spoor, een reeks stations, emplacementen en veerhavens. Maar kort na de voltooiing van het net komen de eerste kapers op de kust: particuliere busmaatschappijen. Ze zorgen voor een teruggang van het aantal passagiers bij de RTM. De trammaatschappij probeert daar het hoofd aan te bieden door de snelheid en het comfort van de trams te verbeteren, maar ontkomt er niet aan ook zelf bussen in te zetten.

Door de dalende aantallen reizigers is de RTM in de jaren 30 vrijwel bankroet. De Tweede Wereldoorlog zorgt voor een opleving van de tram omdat gemotoriseerd verkeer door de maatregelen van de bezetter nauwelijks meer mogelijk is. Toch heeft ook de RTM erg te lijden onder de vernielingen en plunderingen van de Duitsers. Na de oorlog probeert de trammaatschappij de draad weer op te pakken. Tot de Watersnoodramp van 1953 de bodem, letterlijk en figuurlijk, onder het spoor wegslaat.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s