Op naar nóg een Sporen

En weer is er een nieuwe Sporen in de steigers gezet. Na de twee boeken over de Haarlemmermeerlijnen, en de twee geplande boeken over de tram- en spoorlijnen in Noord-Holland staat er nu nóg een Sporen op stapel: de spoorlijn Amsterdam-Den Helder. Een wijziging van het concept, want deze lijn is nog buitengewoon intensief in gebruik. Een zoektocht langs de restanten van… is hier dus niet aan de orde. Maar toch ook weer wel.

Het idee voor het boek is afkomstig van collega Ruud Kersten. Hij merkte op dat de lijn naar Den Helder in 2015 150 jaar bestaat en meende dat het leuk is als het Noordhollands Dagblad daar op ruime wijze aandacht aan besteedt. Het idee voor een krantenserie en een boek was snel geboren. Maar wie zou zo’n boek moeten schrijven? Wie heeft er binnen HDC Media ervaring met het schrijven van series en boeken over spoorlijnen? Zo kwam ik in beeld. En hoe meer ik erover nacht, hoe leuker ik het vond. Die spoorlijn was een enorme witte vlek in mijn Noord-Hollandse project. Ik bespreek van alles en nog wat, allerlei zijlijnen en aanvoerende tramlijnen, maar de hoofdlijn hield ik tot dusver angstvallig buiten beeld.

Maar nu niet meer dus. Er zijn trouwens genoeg restanten om te beschrijven. Een snelle inventarisatie leerde dat er ruim 30 stations en spoorwoningen zijn of zijn geweest (van een flink aantal stations bovendien verschillende versies) en een veelvoud aan bruggen. Omdat ik het niet kan nalaten om er toch op uit te trekken, hebben we het plan opgevat om een reeks fietstochten van station naar station te ontwerpen.

En ongetwijfeld komt er nog veel meer langs.

 

One thought on “Op naar nóg een Sporen

  1. Hallo Wim,

    Je blijft lekker bezig. Leuk project weer. Ik heb nog wel foto’s van de Hembrug station, laatste ritten over de brug en het oude station Zaandam tijdens de sloop en bouw Hemtunnel Amsterdam Sloterdijk (voor de sluiting). Tevens foto’s van station uitgeest e.o. vanaf eind jaren 70. Ik zal je binnenkort ook nog de foto’s sturen over de lijn naar IJmuiden met Lovers rail e.d. die ik je nog belooft had. Succes!

    Rene Mathot

    Like

Geef een reactie

