Digitaal spoorzoeken op Goeree-Overflakkee

20130113 goeree-overflakkee Google EarthHet fundament is gelegd voor de fietstocht langs en over de RTM tramlijnen op Goeree-Overflakkee. De boel is in kaart gebracht. Althans, voorlopig. Ik heb nu een idee waar de lijnen liepen, waar de belangrijkste spoorgebouwen staan of stonden, waar bruggen, coupures en emplacementen zijn te vinden, waar het spoor begaanbaar is en waar ik fietsers straks met een grote boog omheen moet sturen omdat de trambaan compleet in het niets is verdwenen. En dat zonder een stap op het eiland te zetten! Internet is geweldig.

Uiteraard controleer ik straks persoonlijk op Goeree-Overflakkee elke meter van mijn fietsroute. Het zal mij niet gebeuren dat ik argeloze fietsers de N59 opstuur in de veronderstelling dat ze wel een rijwielpad langs deze autoweg zullen hebben aangelegd. Of spoorliefhebbers met de fiets op hun nek over tuinhekken laat klauteren omdat de geraadpleegde kaart helaas nog niet de recente nieuwbouwwijk vermeldde. Dat komt allemaal wel in orde voordat ik mijn fietsroute definitief uitwerk. Maar ik heb inmiddels wel een idee wat ik kan verwachten en wat er nog is terug te vinden. Ik hoef straks niet met mijn kladblokje over het eiland te dwalen en bewoners aan te klampen met de vraag: ,,Zeg die tramlijn, waar liep die eigenlijk?”

Dank zij Google Earth, Google Maps, Streetview, afstandmeten.nl, een stuk of wat plaatselijke infosites maar vooral dank zij Cor Boelhouwers en zijn mede-onderzoekers en de auteurs van een uit 1997 stammende Duitstalige toeristische folder over de RTM-lijnen sta ik echter niet met lege handen. Om het voorzichtig uit te drukken. Vooral het werk van Boelhouwers e.a. was buitengewoon nuttig. Cor heeft in 2011 samen met een grote groep andere liefhebbers de resten van de RTM op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden in kaart gebracht. Het resultaat daarvan is op de site van museum RTM-Ouddorp te vinden.

De plaatsaanduidingen zijn soms wat summier, maar de foto’s die hij bij zijn verslag heeft geplaatst, in combinatie met gegevens uit andere bronnen, maken het verhaal redelijk snel compleet. Ergens in verslag van de zoektocht staat bijvoorbeeld ‘Nabij deze schuur (in Dirksland – ww.) stak de tram de Vroonweg over en reed in een vrijwel rechte lijn naar het huis aan de Noorddijk bij Melissant’, waarna foto’s volgen van de schuur aan de Vroonweg en het huis in Melissant. Zowel de Vroonweg als de Noorddijk zijn lange wegen met talloze schuren en huizen. Maar dankzij Streetview, een beetje logisch nadenken en – vooruit – enig zoeken zijn de schuur en het huis redelijk snel terug te vinden. En dus ook de trambaan, die zich hier dwars door een polder ploegt.

Van sommige stukken zijn de finesses me nog niet helemaal duidelijk. Boog de trambaan in Ooltgensplaat af voor of na de polderdijk buiten het dorp? En ging de trambaan door tot de rand van de buitenhaven of hield ze ergens halverwege op? En als ik toch bezig ben, wil ik ook wel weten waar de tram tussen Dirksland en Melissant precies liep. Niet dat ik er fietsers op af ga sturen, maar toch. Als ik binnenkort met deskundigen ga praten, gaat het over details. En niet meer over de hoofdlijnen.

Het resultaat van mijn geknutsel staat in deze bestanden route 1 en route 2. Om ze te bekijken, is het programma Google Earth nodig.

3 thoughts on “Digitaal spoorzoeken op Goeree-Overflakkee

Geef een reactie

