Knutselen met trams

M67 foto museum vh rotterdamsche tramweg maatschappij ouddorpDe RTM bouwde en verbouwde wat af met haar materieel. Ze moest ook wel, want ze had in een aantal perioden van haar bestaan niet de middelen om spiksplinternieuwe trams te kopen. En als de bestaande rijtuigen nog heel degelijk zijn, maar slechts een beetje verouderd ogen, dan is het natuurlijk ook zonde om de hele boel naar de sloper te rijden.

De opvallende houten diesel-elektrische locs van de RTM zijn een mooi voorbeeld van dat geknutsel. Die locs waren trouwens niet door de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij zelf besteld of ontworpen. Ze waren voor de Tweede Wereldoorlog gebouwd door de Maas Buurtspoorweg (Nijmegen-Venlo), meldt het Museum v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij in zijn gids. De MBS had de trams gebaseerd op postbagagewagons (ook daar wisten ze dus van wanten met het hergebruiken van bestaande ontwerpen).

Aan het einde van de oorlog raakte het netwerk van de Maas Buurtspoorweg onherstelbaar beschadigd en deed de MBS vijf motorlocomotieven en dertien rijtuigen over aan de RTM.
Hoewel de wagens fris in de lak werden gezet, kregen ze toch al gauw een ouwelijk uiterlijk. De RTM, die behoorlijk op zwart zaad zat, bouwde drie houten locomotieven en een flink aantal houten rijtuigen begin jaren ’50 simpel, doeltreffend maar spectaculair om. Ze gaf de trams een modern uiterlijk door de houten ombouwen te vervangen door staalplaat. De hoekige houten vormen maakten plaats voor flitsende rondingen, en het ouderwets ogende bruin voor het frisse en moderne rood en wit. Onder meer de motorlocomotief M1805 Meeuw ontstond hieruit.1805 meeuw foto museum vh rotterdamsche tramweg maatschappij ouddorp b

Verdwenen zo alle houten locomotieven van het RTM-spoor? Nee, want opvallend genoeg ontsprong één loc, de M67, telkens de dans. Steeds als die aan de beurt was, kwam er weer wat tussen. En uiteindelijk hebben de ombouwers het maar zo gelaten.

Toen het tramverkeer van de RTM in 1966 stopte, ontliep de M67 niet alleen de verbouwers, maar ook de slopers. De houten loc kreeg een plekje in het Spoorwegmuseum. Daar bivakkeerde het rijtuig ongeveer een kwart eeuw, om tenslotte weer naar het RTM-spoor terug te keren. Toen het spoorwegmuseum eind jaren ’90 zijn collectie opschoonde, kwam M67 naar Goeree-Overflakkee. Na een flinke opknapbeurt rijdt ze sinds 2009 op het museumspoor.

Advertisements

2 thoughts on “Knutselen met trams

  1. Op verzoek van het Zuidholland Landschap heb ik namens het RTM-museum enkele jaren geleden meegewerkt aan nog niet geinventariseerde historische objecten op de Zuidhollandse eilanden inclusief die van de RTM. Alle tot nu toe gevonden RTM-opjecten, inclusief die op de Zeeuwse eilanden en in Westbrabant staan op de site rtm-ouddorp.nl onder ‘Achtergronden’. De titel luidt ‘Tastbare Herinneringen aan de Rotterdamsche Tramweg Mij’. Voor verdere informatie over alle historische zaken betreffende de RTM, publicaties en het museum kunt u met met mij kontakt opnemen.
    Cor Boelhouwers

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s