Verdwaald in de wereld van de kerstminiaturen

station amstelveen intratuin. Foto Bert GortemakerDaar is echt een wereld voor me open gegaan. Na de foto van Bert Gortemaker van het als kersthuisje vermomde station Amstelveen, ben ik onmiddellijk online gaan zoeken naar dit fenomeen. En wat blijkt: miniatuur-fabrikanten knutselen en boetseren bij de beesten af! Mijn hemel, hoeveel verschillende kersthuisjes en -figuren moet je hebben om je klanten tevreden te stellen? Maar van station Amstelveen is nog steeds geen spoor. Althans, niet in de online-catalogi van de officiële fabrikanten.

Bert Gortemaker, altijd een scherp oog voor de overblijfselen van de Haarlemmermeerlijnen, kwam het miniatuur tegen in de vestiging van Intratuin in Amsterdam. Er was volgens hem nog maar één exemplaar over, het showmodel. René Mathot vroeg later onder het bericht om meer informatie. Was het een Dickensville-miniatuur of één van Lemax?

Als absolute niet-kenner van deze kleinigheden ging ik eens googlen. Want misschien heeft een van de producenten wel alle Haarlemmermeerlijnen-gebouwen in zijn collectie opgenomen. Dat wil je dan natuurlijk wel graag weten. Maar waar ik ook zocht en klikte, niets wat op een HESM-spoorgebouw leek. Daarvoor moest ik per merk soms wel 71 webpagina’s met telkens 21 miniatuur-objecten doorploegen. Oftewel: 1491 chalets, restaurants, landhuizen, kerkjes, kathedralen, tankstations, romantische stellen, oma’s, opa’s olijke kerstmannen en weet ik al wat niet meer. Per fabrikant! Maar niets wat op station Amstelveen leek.

In de digitale wereld kwam ik dus niet veel verder, maar in de analoge wereld evenmin. In mijn plaatselijke Intratuin in Voorschoten, waar ik vandaag voor wat kerstinkopen moest zijn, stond ook geen Amstelveen-miniatuur. Niets eens een showmodel.

Hulp is dus gewenst. Wat is het voor een ding?

One thought on “Verdwaald in de wereld van de kerstminiaturen

  1. Pingback: Station Amstelveen is gewoon te koop in Ter Aar | Sporen

Geef een reactie

