Op zoek naar rozetten van de Blauwe tram

Het is een van de dingen waar je jezelf helemaal gek mee kunt maken: op zoek gaan naar zaken die er misschien zijn. Maar misschien ook niet. Ik had het zelf toen ik op zoek ging naar rozetten, de aanhechtingen van de bovenleidingen in gevels. Mij was van alle kanten verzekerd dat die dingen nog volop zijn te vinden langs de route van de Blauwe tram. En aangezien dat tracé redelijk overzichtelijk is, besloot ik het er zonder al te veel voorstudie op te wagen. Een rozet is een rozet. Hoe moeilijk kan dat zijn?

Daar kreeg ik betrekkelijk snel spijt van. Nog niet onmiddellijk, want op de Rijnsburgerweg in Leiden was niets te zien. Zo veel was wel duidelijk. Ook in Oegstgeest en langs de A44 was geen spoor terug te vinden van iets dat ook maar in de verte op een rozet leek. Logisch natuurlijk. Ruimte zat daar voor palen en masten om bovenleidingen op te hangen.

Maar in de Hoofdstraat in Sassenheim sloeg de twijfel toe. Het was er smal genoeg om de draden direct aan de gevels te bevestigen. Als je er nu loopt, vind je het al een wonder dat een tram zich door dit soort straatjes kon persen. Waar hadden ze in hemelsnaam de masten moeten laten? Dus…

Maar rozetten zijn er niet te zien. Althans, geen duidelijke. Er hangen her en der wal haakjes, draden, springveerachtige dingen en andere ongeregeldheden aan de gevels. Sterker nog, er blijkt, als je er op let, heel veel van dat soort rommel aan de gevels te hangen. Maar het zijn ongetwijfeld restanten van reclameborden, armaturen, geluidsboxen en wat er al zo door winkeleigenaren op pand is geschroefd. Voor restanten van bovenleidingen zitten die dingen te laag of zijn ze te klein of te veelvormig (de NZH zal ongetwijfeld niet een complete inventaris van een elektronicazaak aan de muren hebben geschroefd).

En zo blijft het eigenlijk tot aan de binnenstad van Haarlem. Pas daar zijn dingen te vinden van een vorm en met een regelmaat die doen vermoeden dat er inderdaad onderdelen van de stroomleidingen voor een tram aan hebben gehangen. Stevige stalen, zij het enigszins verweerde ringen bijvoorbeeld, die om de zo meter uit de gevels steken. Al brengt een oude foto van de Jansstraat, in een etalage van een winkel in de Jansstraat, toch weer enige twijfel. Op de foto rijdt een Blauwe tram juist de straat in, onder een nog in tacte bovenleiding. Maar waar zaten die draden precies vast?
Een vergelijking van de oude foto met de werkelijkheid van nu laat geen overduidelijke aanknopingspunten zien (sorry van de woordspeling). Op zijn best een paar kandidaten.
Pas aan het einde van de Jansweg duiken de onbetwiste rozetten op: sierlijke, zwart-metalen kunstwerkjes, waar de draden nog maar net uitgehaald lijken te zijn. Op de valreep, want het voorlopige eindpunt van deze lijn, station Haarlem, is al in zicht. Maar goed, ze zijn er dus nog.
Of – en nu slaat de twijfel weer toe – zou ik er toch bootladingen hebben gemist?

5 thoughts on “Op zoek naar rozetten van de Blauwe tram

  1. In Leiden stikt het er van: Breestraat, Hoge Woerd, de hele route vanaf het station eigenlijk. Leuk onderwerp!!!

    Like

  2. Het is jammer dat Leiden eigenlijk buiten het onderwerp van mijn nieuwe boek ligt (want dat gaat over Sporen in Noord-Holland) maar het is leuk om er iets mee te doen. Ik zal eens kijken wat ik er over kan schrijven.

    Like

  3. Leuk onderwerp! Als kind heb ik de trams in Leiden nog gekend. Mijn opa en oma woonden er (aan de Oude Vest) en daar logeerden we vaak.
    Ik kan me zelfs nog een reis per Gele Tram herinneren, van de Koeliekerk, via Wassenaar naar Den Haag.
    Ik weet aan de Stationsweg nog wel een paar muurrozetten te vinden.

    Like

  4. Gisteren in Haarlem geweest. Ook in de Tempeliersstraat kun je er nog een paar zien hangen, steeds recht tegenover elkaar, geen twijfel mogelijk. En in de eerste Emmastraat ook nog een setje, ook hier weer precies recht tegenover elkaar.

    Like

Geef een reactie

