Sporen door Noord-Holland (Sporen 3) begint vorm te krijgen

Het is een erg optimistische kop, bedenk ik terwijl ik hem opschrijf. Alsof er een stapelt drukproeven klaar ligt voor een laatste controle. Maar Sporen 3 is nog helemaal niets. Een paar notitieboekjes, een berg documentatie en een map op mijn harde schijf vol met foto´s. Een hoop ruw materiaal dus. Maar de opzet begint wel vorm te krijgen. Ik weet nu welke richting ik uitga, en langs welke lijnen. En dat is al heel wat, want daaruit volgt al het andere.

Ik ga dus van zuid naar noord. Ik begin met de Blauwe tram naar Haarlem en ik eindig met het stukje Den Helder-Huisduinen. De paardentrammetjes en zandsporen laat ik links liggen, want dan blijf je bezig. Tenzij uit dat soort lijnen een stoom- of elektrische tramlijn voortkwam. Ooki de stadstrams laat ik aan me voorbij gaan, met pijn in het hart. Die in Haarlem zijn nog best overzichtelijk in beeld te brengen. Maar als ik Haarlem doe, waarom dan niet de verdwenen lijnen in Amsterdam? En waarom zou ik dan de paarden-stadstram in Alkmaar negeren. En als ik die doe, waarom dan toch niet al die andere paardentrams…? Kortom, ik hou me maar bij de interlokale trams, de spoor- en lokaalspoorwegen. Dat is al lastig genoeg.

Ik ben door mijn keuze van noord-naar-zuid wel tot een ietwat bizar beginpunt gedwongen. De meest zuidelijke lijn door Noord-Holland, is de Bollenlijn naar Haarlem. Het zou echter wat raar zijn om die tram bij Bennebroek het verhaal binnen te laten rijden. De tram heette, zoals gezegd, de Bollenlijn. En juist bij Bennebroek hebben we de meeste bollenvelden toch wel achter de rug. Ik heb er daarom voor gekozen het verhaal te laten beginnen in de plaats waar die tram destijds ook echt lijn ook echt vertrok: Leiden. Daar woon ik trouwens ook, dus dat komt goed uit. Het geeft me bovendien de gelegenheid om uit te wijden over een paar bijzondere plekken in Zuid-Holland: een paar plaatsen waar de oude Blauwe tram op een onverwachte manier, maar wel letterlijk zijn sporen heeft nagelaten.

Na de Bollenlijn,  komen de tramlijnen Zandvoort-Haarlem-Amsterdam aan de orde, waarna ik het IJ oversteek in het spoor van de tramlijn Amsterdam-Schouw-Monnickendam-Edam, en vervolgens Schouw-Purmerend-Alkmaar. Daarna moet ik toch weer even naar het zuiden toe om de spoorlijn Santpoort-Noord-IJmuiden te beschrijven, wip ik het Noordzeekanaal over voor Beverwijk-Wijk aan Zee en vervolgens weer terug naar Haarlem, om me daar vandaan per stoomtram te laten vervoeren naar Alkmaar.

 

Tegen die tijd dat ik dat heb beschreven, nadert Sporen 3 zijn voltooiing en kan ik me langzaam gaan richten op Sporen 4 – alle spoor- en tramlijnen rond en boven Alkmaar.

 

Geef een reactie

