Naar de bollen!

In het NZH Vervoer Museum vond ik zaterdag een ideaal boek: ‘De Bollenlijn’ van A. van Kamp over de NZH-tramlijn tussen Leiden en Haarlem. Met een gedetailleerd kaartje waar die lijn ooit heeft gelopen! Althans, het leek heel gedetailleerd. Bij nadere beschouwing moest ik nog heel wat werk verzetten om het tracé een beetje in beeld te krijgen.

Het kaartje gaf namelijk geen straatnamen weer, maar alleen, hier en daar, zijstraten. Met behulp van mijn kaartenverzameling, Google maps, Google streetview, de foto’s uit het boek en – vooruit – het routekaartje heb ik de lijn vandaag nauwkeurig kunnen reconstrueren. Dinsdag wil ik de lijn nafietsen. Volgens mij hoef ik nu niet al te lang rond te dwalen (wat overigens zeker gaat gebeuren, want ik verdwaal met een TomTom, een kaart en een routebeschrijving in mijn handen. Dat maakt het leven ook zo avontuurlijk).

Over twee plekken ben ik nog niet helemaal zeker: een stukje van de lijn in Hillegom-dorp en het tracé tussen Bennebroek en De Glip. Hopelijk vind ik morgen onderweg de juiste aanwijzingen.

Waarom ik een boek over sporen in Noord-Holland uitgerekend in Leiden laat beginnen, leg ik een andere keer uit.

Geef een reactie

