Langs de krappe resten van de Haarlemmermeerlijnen

Omdat ik er vorige week de puf niet meer voor had (vijf uur op de fiets in de brandende zon, terwijl je merkt dat je je toch niet helemaal goed hebt ingesmeerd, ís ook behoorlijk slopend) ben ik vandaag het resterende deel van de 100-jaar-Haarlemmermeerlijnen-tocht maar eens gaan inspecteren. Nu wel goed ingesmeerd, want het was de hele dag verrassend mooi weer. En het was nuttig. Van één punt ben ik namelijk niet zo zeker. En het is beter dat ik daar nu achter kom, dan straks met een bus met 50 man erin.

Omdat de tram slechts tot Bovenkerk komt en ze niet alles kunnen wandelen, leggen de deelnemers komende zaterdag een behoorlijk deel van het tracé per bus af. Lekker comfortabel, maar ook wel lastig. Met zo’n touringcar kan je niet fijn overal doorheen rossen,  zoals ik dat met de fiets wel kan. Toch wil ik de deelnemers graag zo dicht mogelijk langs het oude spoor voeren. Het blijft immers een soort van ontdekkingsreis. Je kunt moeilijk vanaf de Weg om de Noord in Hoofddorp roepen: ‘En een paar honderd meter die kant uit, ver achter die huizen daar, ligt nog een heel interessant stuk Haarlemmermeerlijn.

Die mensen willen die spoorlijn graag zelf zien. Althans, dat denk ik wel. Maar juist dat heel interessante stuk gewezen spoorlijn, het deel waar de treinbaan er elke honderd meter weer anders uitziet, perst zich in Hoofddorp langs verrekt nauwe straatjes. Een paar stukjes zullen we zelfs helemaal moeten overslaan, want ik denk niet dat ik de chauffeur zo ver krijgt dat hij zijn bus over fietspaden laat rijden. Maar ook de Van den Berghlaan wordt nog een hele uitdaging. Die straat wemelt van de verkeersremmende paaltjes. Krijgen we daar zaterdag de bus wel langs?

Nou ja, als het niet lukt: de veilige omleidingsroute is nu in elk geval in kaart gebracht.

De wandelroute over en langs het spoor tussen de IJweg en Vijfhuizen is vandaag ook nog eens geïnspecteerd. Ik trof er geen belemmeringen van betekenis aan. De weg is vrij, helemaal tot aan het einde, bij de Ringdijk langs Fort Vijfhuizen, naast de oude brugwachterwoning. Mooi beeld. Al kan ik er volgende week, na het einde van de wandeling met de tweede groep, waarschijnlijk pas echt van genieten.

Geef een reactie

