Afwegingen bij Sporen 3

Ondertussen in Sporen 3, het eerste deel van de opgeheven lijnen in Noord-Holland… Het zal hoe dan ook een ander boek zijn dan Sporen 1 en 2. Een stuk minder eenduidig. Noord-Holland heeft een potpourri aan lijnen, lijntjes en zijsporen gekend. Hoe brengen we daar weer wat overzicht in aan?

Geografisch maar, denk ik. Anders vlieg ik echt alle kanten uit.  Ik begin in het zuiden van Noord-Holland en werk me vervolgens via opgeheven hoofdsporen, lokaalsporen, tramlijnen en stadstrams omhoog naar Den Helder.

Dat levert wel een paar vragen op waar ik nog niet helemaal uit ben. Bijvoorbeeld: waar begin ik precies?

Het zou een gemiste kans zijn om de Blauwe tram richting Haarlem niet mee te nemen. Maar dan moet ik wel buiten Noord-Holland beginnen. Want de lijn naar Haarlem vertrok uit Leiden en ik kan het verhaal moeilijk pas in Vogelenzang een aanvang laten nemen.

Een andere afweging is: welke soorten spoor behandel ik? Hoofdsporen en lokaalsporen, uiteraard. En trams, want het verschil tussen deze vervoersoort en lokaalspoorwegen is betrekkelijk minimaal. Maar neem ik ook de stadstrams mee? En paardentrams? Goed voor het historisch overzicht, maar wordt het dan geen ratjetoe? En is er over al die lijntjes wel iets zinnigs te melden, behalve de geschiedenis? Is er überhaupt wel iets van terug te vinden?

Het zijn zo van die vragen. De komende maanden hoop ik daar de antwoorden op te vinden.

 

Geef een reactie

