Treinen van toen op kaarten en nitraatfilm (1.4)

Het gemeentearchief is ongetwijfeld de plek in Haarlemmermeer met de meeste documenten over de Haarlemmermeerlijnen. Maar het huis van Hoofddorper Cor Wies is een goede tweede. En voor sommige dingen kan het helemaal geen kwaad eerst even bij Wies aan te kloppen.
De Haarlemmermeerlijnen zijn maar een onderdeel van de verzameling van de Hoofddorper. ,,Ik verzamel eigenlijk alles over de historie van Haarlemmermeer en dan vooral over Hoofddorp. Bij de Ringvaart houdt het voor mij op. Je moet je beperken.” Eén uitzondering is er wel: hij heeft ook heel veel over Halfweg, maar dat heeft alles te maken met zijn inspirator: Cor Lücke.
,,Mijn belangstelling voor historische prenten is een jaar of tien geleden gewekt door de boekjes van Cor Lücke met oude prentbriefkaarten van Haarlemmermeer. Ik sprak hem een keer en we kregen een heel bijzonder contact. Twee keer in de week ging ik bij hem langs, soms om gezellig met hem te kletsen maar meestal om over zijn verzameling te praten.”
In de jaren die volgden, bouwde Wies zijn eigen verzameling op door heel veel beurzen en veilingen af te lopen. ,,Daar is gigantisch veel tijd, energie en ook geld in gaan zitten. Maar ik vind het leuk. Het heeft me gegrepen.”
Toen Cor Lücke in 2003 overleed en Cor Wies diens foto’s en prentbriefkaarten kon overnemen, nam zijn verzameling snel in omvang toe. ,,Ik denk dat wat foto’s betreft het nu ongeveer fifty-fifty is. De helft van de foto’s komt uit Cors nalatenschap, de andere helft is van mezelf. Wat boeken en bijzondere documenten betreft, is álles van mij. Door de verzameling van Lücke heb ik wel opeens heel veel over Zwanenburg en Halfweg gekregen, want daar was hij verzot op. Zelf heb ik er wat minder mee, zeker met Halfweg. Maar ik hou het natuurlijk wel.”

Wies schat dat hij een kleine honderd historische foto’s heeft waarop de Haarlemmermeerlijnen zijn te zien. ,,Het belangrijkste heb ik wel, denk ik. Al weet je natuurlijk nooit wat er nog bij mensen op zolder rondslingert. Zo kom ik trouwens vaak aan bijzondere foto’s. Ik krijg geregeld prenten van mensen die weten dat ik er aardigheid in heb. Zelf snappen ze soms niet waarom ik die foto’s zo bijzonder vind. ‘Het is maar een familieportret’, zeggen ze dan. Maar vroeger werden mensen vaak gefotografeerd voor hun huis of hun winkel. Dan pik je toch, op de achtergrond, een stuk historisch Hoofddorp mee.”
Op het merendeel van de foto’s van de Haarlemmermeerlijnen zijn de stations te zien, met wachtende reizigers en vertrekkende of aankomende treinen. Verder zijn er vooral veel spoorbruggen te zien – veelal met een passerende stoomlocomotief. Een los in het landschap rijdende trein heeft hij niet of nauwelijks in zijn fotocollectie. ,,Kennelijk vonden mensen dat destijds niet interessant. Het ging hun vooral om de gebouwen en de dorpsgezichten.”
Het meest unieke beeldmateriaal dat hij bezit, is een 2,5 minuut durend filmpje van de trein. Het is opgenomen in 1935, het laatste jaar van het personenvervoer in en rond Hoofddorp. Hij haalt het stukje rolprent voorzichtig uit de filmdoos. ,,Het is 35 millimeter nitraatfilm. Hartstikke brandbaar en ook hartstikke kwetsbaar.”
Wie het wil zien, moet de cd er nog maar eens bijpakken die in 2002 tijdens het 150-jarig bestaan van de Haarlemmermeer op ruime schaal is verspreid. Bij het overzicht van het jaar 1935 is een ruim fragment van de spoorfilm te vinden. Wies speelt het stukje af. Ietwat bibberig, met een doordringende stoomfluit en getingel op de achtergrond, trekt het treintje van Vijfhuizen naar Aalsmeer. Her en der zijn, in een overigens opvallend leeg landschap, bekende kerktorens en een enkele molen te zien.
,,Er zijn maar heel weinig bewegende beelden van de Haarlemmermeerlijnen’’, zegt Wies. ,,Dus je snapt wel dat ik hier ontzettend trots op ben. Maar ik ben er ook heel voorzichtig mee. Dit gaat de deur niet meer uit.’’

Geef een reactie

