Feesten op afspraak in het Haarlemmermeerstation (1.4)

In de stations van de Haarlemmermeerlijnen was het vroeger een sobere, om niet te zeggen karige bedoening. Reizigers zaten er weliswaar droog en warm maar aangenaam rondhangen, met een hapje en een drankje, dat kon er niet. Hoe stijlvol de gebouwen ook waren ingericht, het bleven veredelde wachtplaatsen. Zelfs het grootste station, het Haarlemmermeerstation in Amsterdam, moest het doen zonder restauratie, bar of andere drink- en ontspanningsgelegenheden.
Dat is tegenwoordig wel anders. In een van de twee grote wachtlokalen is nu Macy’s Amsterdam gevestigd. ‘Af te huren voor al uw vergaderingen, borrels, diners, feesten en partijen’, meldt een briefje op de toegangsdeur. Kijk, dat is andere koek. Alles is wel op afspraak. En, zo staat er ook op het briefje: ‘We zijn niet meer geopend als restaurant’.
Dat laatste zinnetje is een verwijzing naar de eerste jaren van Macy’s in het Haarlemmermeerstation. ,,We zijn hier in 2008 begonnen als restaurant’’, zegt mede-eigenaar Martijn Peters. ,,Maar dat liep niet. Daar zijn we na twee jaar mee opgehouden.’’
De tafels en stoelen gingen er uit en dit deel van het Haarlemmermeerstation zette zijn horecabestaan voort als vergader- en feestlocatie. ,,We hebben veel bedrijfsborrels en jubilea. En promotiefeestjes. De VU zit vlakbij. En hoe het nu gaat?’’ Peters kijkt een beetje peinzend. ,,Redelijk. We merken dat het crisis is, al gaat 2012 vooralsnog heel aardig. Het zit allemaal weer een beetje in de lift.’’
Vergeleken met dat van Prins H, dat in 2007 in het Haarlemmermeerstation was gevestigd, is het interieur van het wachtlokaal een stuk soberder. Waarbij in Prins H de ruimte was opgesierd met lamellen, kroonluchters en strak meubilair, is die bij Macy’s bijna weer in de stijl van de Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij. De gebrandschilderde ramen, de muren met sierstenen, het houtsnijwerk, ze zijn weer zonder enig beletsel te bewonderen.
Alleen de bar, de rondom geplaatste bank met grote, zachte kussens en een lamp met ontelbare, koperen zijarmen zijn duidelijk eigentijdse toevoegingen. Net zoals het podium en een aantal grote aan het plafond bungelende witte ballonnen. ,,Die ballonnen zijn een restje van een feestje. Die zijn straks weer weg’’, legt Peters uit. ,,En dat podium heeft ook zijn beste tijd gehad. We willen het weghalen, want het is eigenlijk een enorme sta-in-de-weg.’’
In de oude entreehal van het station wijst hij naar een ander onderdeel dat hij graag verwijderd zou zien. ,,Het zou mooi zijn als we de muur tussen Macy’s en het trammuseum mogen slopen. Dan hebben we een mooie verbinding tussen de beide ruimtes en kunnen we zalen delen. Ik heb begrepen dat ze er niet onwelwillend tegenover staan. Ik weet alleen niet of de brandweer er ook zo over denkt. Het schijnt dat die muur er van haar destijds moest komen.’’
Wat er ook in dit deel van het station is veranderd, de entreehal ziet er nog tamelijk ongeschonden uit. Het loket waar de reizigers hun kaartjes konden kopen, staat er nog altijd. Weliswaar zijn de luiken verwijderd en vervangen door gewone raampjes, maar verder lijkt alles in tact. Het is een mooie, bijna deftige ruimte met zijn versierde granieten vloer en muren van geglazuurde stenen.

Het Haarlemmermeerstation – dat trouwens voor 1933 station Willemspark heette – was het grootste station van de Haarlemmermeerlijnen. De andere twee grote stations – Leiden Herensingel en Aalsmeer – leken bij dit gebouw eigenlijk maar vingeroefeningen. Leiden Herensingel had overigens wel wat weg van dit station. Helemaal verwonderlijk was dat niet, want de ontwerper van station Herensingel, K.P.C. de Bazel, heeft ook meegewerkt aan het plan van Amsterdam Willemspark/Haarlemmermeerstation. Het gebouw staat echter officieel op naam van de Hilversumse architect H. van Emmerik jr. Zijn visitekaartje is vlak bij de hoofdingang terug te vinden: zijn naam en woonplaats zijn met fijne letters uit natuursteen gehouwen. De tekst, die zich op borsthoogte bevindt, ziet er nog prachtig ongeschonden uit.
Het hele gebouw verkeert trouwens in een geweldige staat. Zo op het oog is het steeds prima in de verf gezet en keurig onderhouden. Nergens zijn bij het uit 1915 stammende gebouw tekenen van verval te zien. Er zijn zelfs nog originele details te zien die bij andere stations van de Haarlemmermeerlijnen allang zijn verdwenen: zoals het perronhek aan de zijkant. Ook het bordje met de tekst ‘perronopzichter’ komt redelijk authentiek over, al kan het er natuurlijk ook door een van de enthousiastelingen van de Elektrische Museumtram Amsterdam (EMA) aan de gevel zijn geschroefd. Ze hebben bijvoorbeeld ook een haltebord van een Zwitserse trambaan aan het privaatgebouw gehangen. En die stopte toch echt niet in Amsterdam.
Dank zij de museumtram is het Haarlemmermeerstation het enige gebouw van de Haarlemmermeerlijnen dat ook echt nog voor spoordoeleinden in gebruik is. Langs station Amstelveen en station Bovenkerk ligt weliswaar nog rails, en de tram rijdt er langs, maar kaartjes kopen kan er allang niet meer.
De EMA bivakkeert ook zelf in het station. De tramliefhebbers runnen er een souvenirwinkeltje en hebben er een wachtlokaal ingericht waar de passagiers zich in het zomerseizoen kunnen verzamelen voor hun zondag- en woensdagritten.  Hoewel ook deze ruimte ongeschonden oogt, is de sfeer er totaal anders dan bij de buren. Door de eenvoudige tafels en stoelen die er staan, heeft het meer weg van een oude bedrijfskantine. Maar dank zij de koffie die er wordt verkocht, is het er bijna oneindig veel luxueuzer dan een Haarlemmermeerlijnen-reiziger ooit heeft ervaren.

Advertisements

One thought on “Feesten op afspraak in het Haarlemmermeerstation (1.4)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s