De verborgen diepte bij Oosteinde (1.4)

Het moest kennelijk zo zijn dat Nella van den Berg en Aart de Vink in 1987 de oude haltewoning aan de Aalsmeerderweg kregen. ,,Mijn moeder zei op een gegeven moment, toen we op zoek gingen naar een woning: waarom kopen jullie dat huis niet? Dat wist ik eerst zo net nog niet. Het was vervallen, het stond al een tijd leeg en het was helemaal dichtgetimmerd. Ik ging daarom maar eens praten met de gemeente wat ze ermee van plan was. De ambtenaar die ik sprak zei: ‘Stuur een briefje als je het wil kopen. Maar doe dat wel morgenochtend, want morgenmiddag besluiten we wat we met het huis gaan doen. Dat deden we, werden vervolgens uitgenodigd een bod te doen en we krégen het. We hadden precies evenveel geboden als twee anderen, maar omdat Aart in Aalsmeer was ingeschreven, hebben ze het ons gegund.”

Daarna deed zich toch wel een eigenaardig probleem voor: ,,We wisten eigenlijk niet precies wat we met het huis wilden. We hadden het zelfs nog niet eens van binnen gezien. Aart heeft toen maar een houten schot weggetrokken en is zijn eigen huis binnengeslopen. Hij belde me later op: ‘Hé, er zit een loket achter het behang’.”

Terwijl ze allebei bij hun ouders bleven wonen – ‘Lekker makkelijk, en zo konden we alles wat we verdienden in het huis stoppen’ – begonnen Aart de Vink en Nella van den Berg aan een zeven jaar durende verbouwing. ,,Het huis zelf was waanzinnig goed, maar er was veel kapot gemaakt, onder anderen door de krakers die erin hebben gezeten. En ja, er was al jaren niets meer aan gedaan.”

De Vink en Van den Berg knapten eerst de bovenverdieping op, die ze verhuurden om zo meer geld te krijgen voor het ‘echte’ werk: de verbouwing van de benedenverdieping en de kelder. ,,We zijn al vrij snel de kelder gaan uitgraven. Een gigantische hoeveelheid zand kwam daar uit. De gemeente heeft dat later gebruikt bij de aanleg van een rotonde hier in de buurt. In die enorme ruimte die vrijkwam, hebben we een enorme betonnen kuip gestort en daar vervolgens een badkamer en twee slaapkamers gemaakt.” Aart de Vink laat het resultaat zien van het werk van weleer: onder het huis blijkt een onverwacht groot en hoog labyrint van kamers, kamertjes en kasten te zitten. Wat in veel andere spoorhuizen een ietwat vochtige ruimte is waar een mens ternauwernood rechtop kan staan, is hier een complete woonlaag met alles erop en er aan.

De begane grond werd ook grondig aangepakt. ,,Boven hebben we geprobeerd alles zo origineel mogelijk te houden. We hebben het er opgeknapt, maar de indeling, de materialen en de sfeer zijn nog zoals we het aantroffen. Beneden is alles op de schop gegaan. Dat moest ook wel. Het is wel leuk, zo’n overgebleven loket, maar het was helemaal verrot.”

De werkzaamheden zijn, om het voorzichtig te zeggen, niet versneld door de werkwijze van Aart de Vink. ,,Hij zit vol ideeën”, zegt Nella van den Berg, ,,hij verzint de prachtigste dingen, maar het moet wel precies goed gebeuren.” Een klein maar volgens haar treffend voorbeeld is de leuning van de trap naar de bovenverdieping. ,,Daar zat boven een mooie krul aan. Beneden ooit ook, maar die was eraf gezaagd. Aart wilde die weer terughebben en besloot hem precies na te maken. Hij ging naar een bevriende timmerman, vroeg of hij daar zijn spullen mocht gebruiken – en dat mocht natuurlijk, op de een of andere manier krijgt hij dat altijd weer voor elkaar. Vervolgens is hij tijden bezig geweest om die krul te kopiëren. Op een gegeven moment zei de timmerman: ‘Hou er nou maar mee op. Het moet niet té mooi worden, anders denken mensen dat hij uit de fabriek komt’.”

Dat een perfect resultaat soms inderdaad wat langer duurt, is lange tijd ook van buiten goed te zien geweest. Naast haltegebouw Oosteinde is een ruime garage in precies dezelfde stijl als het spoorhuis verrezen. Ruim tien jaar lang stond alleen het skelet van het gebouw, muren van gasbetonblokken, overeind. Het had al de vormen van een gebouw van de Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij. De buitenkant, de gevel van bakstenen, liet echter nog even op zich wachten.

Aart de Vink daarover in 2007: ,,Ik wil precies de juiste stenen, anders vind ik het geen gezicht. Maar die dingen zijn nergens te krijgen. Ik had wat hoop gekregen toen een van de spoorhuizen in Haarlem was gesloopt, een paar jaar geleden. Ze waren op zichzelf goed, maar de meeste waren zo beschadigd dat ze niet te gebruiken waren. Ik kon in elk geval niet de aantallen krijgen die ik nodig had. Dit jaar dacht ik een slag te kunnen slaan toen ze de woning aan de Bennebroekerweg in Hoofddorp sloopten. Maar helaas, dat bleken net weer andere stenen te zijn.”
Geduld is echter een schone zaak en vijf jaar later staat ook de garage er keurig voltooid bij. Met een gevel die nauwelijks van die van het haltehuis is te onderscheiden. Aart de Vink nu: ,,Ik was destijds in gesprek met een stenenbakker die zei dat hij precies dezelfde stenen kon leveren. Maar toen ze kwamen, bleken ze toch weer niet goed. Ze weken te veel af. Het bijgebouw heeft vervolgens nog een jaar of twee zonder gevel gestaan. Drie jaar geleden hebben we de knoop toch maar doorgehakt. Ik moest met mijn fietsenzaak weg van de plek waar ik toen zat. Ik dacht: ‘Waarom doe ik het niet aan huis?’ We hebben een mixsteen gekocht die redelijk goed leek en het metselwerk voltooid. Het is niet helemaal wat ik wilde, maar ja… Uiteindelijk ben ik toch wel tevreden.’’

Veel van het spoorverleden is er niet meer in en rond het huis terug te vinden. Het cijfer ’29’ dat op de muur was geschilderd, heeft De Vink verwijderd. ,,Nog een heel karwei trouwens. Het was laag, op laag, op laag.” En wat historisch lijkt, de naam ‘Oosteinde’ op de gevel, is juist weer betrekkelijk nieuw. De Vink heeft hem een paar jaar geleden aangebracht. ,,Oosteinde was de allereerste naam van het station. In 1930 is hij eraf gehaald, omdat mensen het te verwarrend vonden. Verderop, bij het buurtschap Oosteinde, had je namelijk ook een halte. De naam is eruit gebikt en er is een plank met ‘Aalsmeer-Oost’ voor gehangen. Wij hebben het weer teruggezet met geglazuurde stenen, speciaal voor ons gemaakt in Portugal. Heb je het verschil met andere stations niet gezien? Mooi. Dat wilde ik ook. Het moest perfect zijn.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s