Van het verdwenen Bulderbos naar een verdwaalde locomotief (1.4)

De oude Haarlemmermeerlijn is niet te missen in Rozenburg. Langs de Aalsmeerderweg schiet een smalle, enigszins verhoogde strook grond met twee slootjes erlangs haaks het veld in. Aan de ene kant van die strook verheft zich een grote, wit gespoten kas. Aan de andere kant, achter de nieuwe verlengde Beechavenue, ligt een lege polder die een mooi beeld geeft hoe Haarlemmermeer vroeger was. Nou ja, voor een deel dan. Een grote akker biedt een weids uitzicht op vele honderden omgeploegde voren. Ver, ver weg rennen vijf hazen achter elkaar aan als, inderdaad, een klein treintje. Aan de overzijde van de akker rijzen de kantoorgebouwen van Schiphol-Rijk echter alweer op. Landelijk stil is het er ook niet meer. Overal heerst het geluid van opstijgende vliegtuigen. Rozenburg ligt immers pal naast de Kaagbaan – wat ook de reden is dat het dorpje in een ongekend hoog tempo is afgebroken.

De oude spoorlijn ligt er echter nog en is bovendien vrij toegankelijk. Het derde Haarlemmermeerse Bulderbos, dat milieuactivisten in 2004 hadden geplant, is tijdens de verlenging van de Beechavenue gesneuveld. Niet dat het een ondoordringbaar woud was – mag je een tiental sprietige boompjes eigenlijk wel een bos noemen? – maar gras en wandelaars hebben nu weer alle ruimte. De vorm van de oude spoordijk is ondanks alle wegwerkzaamheden goed bewaard gebleven. De bielzen en de spoorrails kunnen er bij wijze van spreken zo weer op. Het eerste beetje grind ligt er al. Het duikt her en der tussen het gras op.
In het bedrijvenpark van Schiphol-Rijk vervaagt de vorm van de spoordijk, al is de lijn ook daar uiteindelijk vrij eenvoudig terug te vinden. Het spoor is hier een sierlijk aangelegd plantsoen en voorbij de Fokkerweg een vriendelijk wandelparkje. Rond het middaguur kuieren tussen de prestigieuze kantoorpaleizen tientallen mensen over de schelpenpaden.

Hoewel van vorm veranderd, volgt het parkje exact de route van de oude spoorlijn. Precies op de plaats waar de lijn volgens de oude kaarten zou moeten afbuigen naar de ringdijk, maakt het parkje ook opeens een slinger naar links. Een klein, dichtbegroeid heuveltje – een restje spoordijk lijkt het wel – buigt precies in de juiste richting mee. Enkele honderden meters voor de Ringvaart houdt het park op en gaat de lijn verder als de al vaker genoemde Molenweg/Boeingavenue.
Aan de overkant, in Aalsmeer, hebben ze een goede gewoonte ingevoerd waar Haarlemmermeer een voorbeeld aan kan nemen: in straatnamen verwijzen naar het verdwenen spoor. De oude spoordijk heet daar gewoon Oude Spoordijk. Het fietspad over de oude lijn heet er Spoorlijnpad en voert langs een opvallend hoog boven de rest van het land uitstekend dijkpad. Het tracé is in Aalsmeer niet meer volledig te volgen (dát hebben ze in Haarlemmermeer weer beter geregeld) want er zijn her en der op de lijn blokjes nieuwbouwwoningen neergezet. Maar de straten zijn bij wijze van compensatie weer voorzien van namen die een spoorwerker bekend in de oren moeten klinken: Wissel, Baanvak en Perronzijde.

Aan het einde van dat nieuwbouwwijkje – gebouwd op wat ooit een omvangrijk rangeerterrein was – duikt de spoorhistorie weer in levende lijve op. Groot, rood en uitstekend geconserveerd staat daar nog altijd een van de hoogtepunten van de Haarlemmermeerlijnen-architectuur: station Aalsmeer. De oude locomotief die daar op een stukje rails voor de deur is neergezet, geeft het pand een bijna museale uitstraling. Dat de trein aan die kant in die richting nooit heeft gereden, vergeten we maar even

Advertisements

2 thoughts on “Van het verdwenen Bulderbos naar een verdwaalde locomotief (1.4)

  1. Ik woonde als kind in Amstelveen, op de Thorbeckelaan, dat nu de Badlaan heet. Ik herinner me nog heel goed het boemeltreintje dat van Amstelveen naar Amsterdam ging. M’n moeder nam me vaak mee met dit treintje om m’n Oma op te zoeken in Amsterdam. Ik vond de rook en het gefluit van de
    locomotief heel indrukwekkend. Ik was toen vijf jaar oud. Toen ik de foto
    van het station in Amsterdam zag en later in de reportage het station in Amstelveen, kwamen plotseling de herinneringen van vroeger weer naar boven.Ik herkende die gebouwen maar wist ze niet te plaatsen. Misschien waren m’n ouders ook aanwezig bij de officieele opening, zij woonden beiden in Amstelveen.
    Ik woon al ruim vijftig jaar in de Verenigde Staten en daarvoor heb ik bijna tien jaar in Centraal Amerika gewoond. Dus kan ik me niet alles van m’n jonge jaren in Amstelveen herinneren, maar het treintje zal ik nooit vergeten, het was voor mij en m’n broertje een heel evenement als we met de boemel naar Amsterdam gingen!

    Like

  2. Ik woonde in mijn vroege jeugd aan het rangeerterrein, achter station Aalsmeer (stommeerkade nr 3) en ik weet nog heel goed toen in 1972 er de nieuwste aanswinst van de NS werd gedemonstreerd , model “de hondekop”. Vandaar toch wel mijn interresse in het vereleden van het trace, en vooral ook waarom het ooit verdween. Het blijkt dat het trace Hilversum-Aalsmeer-Haarlem van meet af aan nooit echt winstgevend heeft gelopen. Alleen de aftakking Aalsmeer-Bovenkerk-Amstelveen-Amsterdam heeft nog enige tijd redelijk gedraaid.

    Jammer, neen, niet echt. het heeft simpelweg zo moeten zijn, het feit dat het er niet meer is, maken de herrinnerringen eraan juist zo zoet. Ze behoren immers bij een tijdperk die veel mensen zich hooguit nog uit hun jeugd herrinneren. Ook is het best leuk te zien dat dit trace grotendeels nog prima te volgen is vooral ook vanwege de bijbehorende omgeving en niet te vergeten het natuurschoon. Persoonlijk kan ik echt verwonderd staan te kijken naar wat de natuur doet met vergeten tereinen en gebouwen wanneer er niemand meer naar omkijkt. In Aalsmeer hebben ze het oude station verfraaid met een oude rangeerloc, eentje waarvan er ooit honderden bi de NS in dienst waren maar waarvan ik sterk betwijfel of deze hier ooit dienst heeft gedaan.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s