Nu ook op dvd verkrijgbaar! Nou ja, bijna

De dubbel-dvd voor Sporen begint langzamerhand vorm te krijgen. Stefan Tetelepta en ik hebben de afgelopen weken nieuwe beelden geschoten die het verhaal moeten complementeren. De hoofdmoot van de Sporen-dvd’s zijn echter de historische beelden. Talloze amateurfilmpjes, videobanden, dvd’s zijn bekeken op zoek naar oude Haarlemmermeerlijnen-treinen, stations, haltehuizen en zelfs resten van Haarlemmermeerlijnen. Het archief van Beeld & Geluid en verschillende regionale archieven zijn met een stofkam doorgenomen om de filmbeelden boven water te krijgen.

De oogst is enorm gevarieerd: van het vertrek van Wilhelmina in 1923 bij station Willemspark tijdens de viering van haar 25-jarig ambtsjubileum, tot schoolreisjes met Bello in eind jaren ’30, en van een van de laatste ritten tussen Haarlem en Aalsmeer tot de allerlaatste meters van de trein over de A2 in 1986. Maar ook reportages bij de Gebr. Koek in Mijdrecht, het opruimen van het spoor in Aalsmeer, de sloop van halte Bennebroekerweg en de historische details tijdens de renovatie van station Amstelveen.

Maandag heb ik met Bettine van Harselaar van Tijdsbeeldmedia in Hilversum (zie foto hierboven) de boel in kaart gebracht en in grote lijnen op zijn plek gezet. De tekst van de voice-over, die ik heb geschreven, heb ik vanavond op die selectie aangepast. Wat er uiteindelijk van die tekst overblijft, weet ik niet. Ik heb in mijn enthousiasme zo veel geschreven dat ze wel vijf dvd’s moesten uitbrengen om alle tekst te herbergen. En zoveel archiefmateriaal is er nu ook weer niet.

Geef een reactie

