Sporen filmen

De afgelopen week ben ik een paar dagen met de Leidse camjo Stefan Tetelepta op pad geweest om spoorhuizen en spoorresten te filmen. De beelden verschijnen op de dubbel-dvd over Sporen die half april wordt gepresenteerd. De nieuwe beelden vormen een verbindend element tussen de historische beelden die op de dvd’s zijn te zien: wat waren die Haarlemmermeerlijnen nou eigenlijk, en wat is er nog van over.

De tochten waren meteen een aangenaam weerzien met enige mensen die ik, soms alweer zes jaar geleden, heb gesproken. Ik belde namelijk bij iedereen even aan om uit te leggen wat we aan het doen waren. En bij de enkeling waarbij ik dat niet deed, spoedde de bewoner zelf al naar buiten. Wat ik overigens niet zo gek vond. Als er twee kerels bij je op de stoep staan met een videocamera, wil je toch wel even weten wat ze aan het doen zijn, niet waar?

Het filmen duurde overigens aanzienlijk langer dan ik had verwacht, maar dat kwam omdat ik van video-planning weinig verstand bleek te hebben. Ik dacht het er in anderhalve dag, met een beetje opschieten misschien zelfs wel in één dag, te kunnen klaren. Toen Stefan bij de eerste klus – een heel eenvoudige nog – pas na ruim twee uur zijn camera opborg, begon ik te beseffen dat we die andere veertien items niet allemaal diezelfde dag meer in beeld zouden krijgen. Uiteindelijk is het, na stevig aanpoten, gelukt om ze in drie dagen tijd te filmen.

One thought on “Sporen filmen

  1. Pingback: Nu ook op dvd verkrijgbaar! | Sporen

Geef een reactie

