En een dubbele woning in… eh… Burgerbrug, Vlaardingen, Scharnegoutum en Rotterdam

Die dubbele spoorwoning begint een beetje op een plaag te lijken. Na het bericht over de woning in Bussum, stuurde Kees Boskamp een overzichtje van soortgelijke huizen. In Burgerbrug (Noord-Holland), Vlaardingen, Scharnegoutum (Friesland) en Rotterdam heeft dit type ook gestaan. Die uit Rotterdam en Burgerbrug kon ik in streetview terugvinden. De andere nog niet. Bert Gortemaker stuurde me later een plaatje uit Scharnegoutum uit 1983.

Het onderstreept volgens mij langzamerhand wel dat er destijds niet één architect is geweest die de spoorhuizen en stations van de Haarlemmermeerlijnen heeft ontworpen, maar dat de H.E.S.M. overal en nergens bruikbare ontwerpen vandaan heeft gesleept. En dit was kennelijk wel een populaire. Maar wordt vervolgd.

 

One thought on “En een dubbele woning in… eh… Burgerbrug, Vlaardingen, Scharnegoutum en Rotterdam

  1. Ik woon in de ZHESMwoning van voormalig station Rotterdam Kleiweg (vroeger: Schiebroek). In Rodenrijs staat een identiek exemplaar. Volgens de bouwtekening van mijn woning is er een identiek exemplaar neergezet door de HESM in Leimuiden

    Like

Geef een reactie

