Resten van de schotbalkenloods?

Het was vandaag droog, de lucht niet zo heel somber en de bomen lekker kaal. Kortom: het was een ideale dag om er weer eens op uit te trekken en te kijken of ik nog wat nieuwe foto’s kon schieten voor de vierde druk van Sporen 1. (het voorjaar en de zomer lijken veel aangenamere perioden, maar het licht is dan soms veel te scherp terwijl de bladeren van bomen en struiken geregeld mooie doorkijkjes verpesten. Bovendien had ik het van de zomer veel te druk). Maar goed, op weg naar Hoofddorp en Vijfhuizen dus, om wat nieuwe ontwikkelingen te fotograferen. Vaste tussenstop is de afbrokkelende doorgang door de Geniedijk tegenover de burgemeester Pabstlaan. Even controleren of daar nog stukken beton van betekenis naar beneden zijn gekomen. En hé, wat zag ik daar?

Niks nieuws, hoor. Het moet er al bijna honderd jaar liggen. Maar het viel me nu pas op. Bovenop de Geniedijk, aan de oostelijke kant van de doorsnede, ligt een betonnen rechthoek. Her en der steken nog kleine, roestige metalen spijltjes omhoog. Is dit het restant van de loods waar ooit de schotbalken lagen? (Schotbalken waren loodzware houten balken die in geval van nood in de sleuven van de doorsnede geschoven moesten worden, waarna de tussenruimte met aarde gevuld kon worden. Op die manier kon de spoordoorgang in de Geniedijk snel gedicht worden. Het heeft natuurlijk geen zin om de boel buiten de de linie onder water te zetten als alles via de doorsnede voor de Haarlemmermeerlijnen alsnog het achterland binnenstroomt).

Ik ben al een paar keer op die dijk geklommen, maar de betonnen rand van de loods viel me pas deze keer op. Of is het toch wat anders? Ik zal me eens laten informeren door de deskundigen.

Als het een beetje meezit, heb ik dus nóg een toevoeging voor Sporen 1.4

 

2 thoughts on “Resten van de schotbalkenloods?

  1. Hallo Wim

    Naar aanleiding van je bovenstaande leuke stuk over de coupere in de Geniedijk ben ik in mij stukken gaan kijken. In het bestek voor de bouw van diverse bruggen in de spoorlijn Hoofddorp – Oude Wetering staat ook dat er een coupure gebouwd moet worden in de Geniedijk. Naast de coupure moest er ook een schotbalkloods worden gebouwd in het bestek staat omschreven als plaatsbepaling
    “De Schotbalkloods moet worden gebouwd op den Slaperdijk door den Haarlemmermeerpolder nabij den Kruisweg te Hoofddorp. De juiste plaats zal op het terrein door de directie worden aangewezen”. De Geniedijk was in 1910 ook aangegeven als waterkering vandaar ook de bouw van de coupure. De schotbalkloods was een open constructie zodat weer en wind er doorheen konden waaien en was voorzien van een houtconservering van carbolineum wat voor die tijd een normale manier van conservering was. In de loods lagen 40 stuks gecreosoteerde dennenhouten balken zwaar 15 x 15 cm en 4,35 m lang opgeslagen, welke bij nood gebruikt konden worden in de sleuven van de coupure. Jouw vermoedens zijn inderdaad goed, dus wat het restant is opgelosd. Op bladzijde 158 van Sporen 1 staat de loods in zijn geheel afgebeeld. Ik stuur je de tekeningen van de loods en coupure en een kopie van de beschrijving van de loods per mail toe.

    Groet Dick

    Like

Geef een reactie

